Ruimte en leren

De wisselwerking tussen onderwijs, onderwijssystemen en architectuur is evident. In Ruimte en Leren legt Hertzberger zijn ruime ervaring, kennis en opvattingen vast in een theoretische beschouwing over de ruimtelijke condities van leren.

Terug naar school

Nadat zowel in Nederland als in Vlaanderen het schoolprogramma in architectuurkringen jarenlang stiefmoederlijk is behandeld, wordt de vraag naar de betekenis van schoolarchitectuur vandaag opnieuw gesteld.

Een traditie van verandering

Het onderwijs is in korte tijd grondig veranderd. De opgave van het schoolgebouw is daarom meer dan ooit een architectonische opgave; klaslokalen hebben plaatsgemaakt voor leerdomeinen, aula’s hebben zich ontwikkeld tot ware plaza’s. Dit boek geeft een actueel en onthullend overzicht van recente scholenbouw in Nederland.

De nieuwe generatie stadskinderen

Steeds meer kinderen groeien op in de stad. Maar waarom wonen gezinnen eigenlijk in de stad en hoe ziet een stedelijke kindertijd eruit? De nieuwe generatie stadskinderen laat op basis van onderzoek en persoonlijke verhalen zien hoe kinderen de stad gebruiken, welke plekken ze mijden en waar ze graag komen.