Worstelen met werkdruk

In het boek Worstelen met werkdruk analyseert Katrijn Ballet hoe leerkrachten omgaan met de veranderde situatie en hoe ze de werkdruk zelf ervaren. Telkens opnieuw merkt ze op dat de impact van de veranderingen niet altijd zo eenduidig is. Zou het onderwijs dan toch niet zo stuurbaar zijn als veelal aangenomen wordt?

Opvoedingsondersteuning

De drieledige opdracht van dit boek bestond erin een conceptueel kader te ontwikkelen voor gezins- en opvoedingsondersteuning met daaraan gekoppeld een kwaliteitskader, een evaluatie te maken van het bestaande aanbod van opvoedingsondersteuning in Vlaanderen en beleidsvoorstellen te formuleren.

Order in progress

This study leads to the intriguing conclusion that the everyday educational behaviour in primary schools became steadily more formalised and structured. Better education ought to produce more independent people.

Financing quality education for all

By studying the funding systems in well-performing countries and regions the authors identify the elements in the respective funding systems that are associated with best outcomes and have the ideal characteristics to pursue particular goals of education systems such as equity and efficiency.

Andere tijden, andere leiders

In ‘Andere tijden, andere leiders?’ gaat Liesbeth Piot in op de gevolgen van schaalvergroting voor schoolleiderschap, met name in scholengemeenschappen. Het boek biedt een overzicht van de factoren die een rol spelen bij het bovenschoolse leiderschap en wil zo een gids vormen voor onderzoekers en directeurs.

De stuurbaarheid van onderwijs

Onderwijs is een maatschappelijk veld dat zich niet gemakkelijk laat (be)sturen. Vanuit een eigen invalshoek (juridisch, sociologisch, onderwijskundig, wijsgerig-pedagogisch, historisch) leveren de verschillende auteurs een bijdrage aan het ontrafelen van deze problematiek.

Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs

Dit boek reikt belangrijke basisinzichten aan vanuit een wetenschappelijk perspectief. Het doet recht aan de complexiteit en de gelaagdheid van onderwijs. Het verheldert zonder te simplificeren. Het biedt denkkaders, onderzoekskaders en standpunten op het niveau van het onderwijsbestel, de school en de klas. Het geeft leraren en bij uitbreiding allen die in onderwijs geïnteresseerd zijn de basis om op en over al deze niveaus zelf te reflecteren, te beslissen en te oordelen.

Stilte in de klas

Stilte loopt als een rode draad door de geschiedenis van de school. In dit boek maak je op een boeiende manier kennis met het meerstemmige geluid van stilte in de geschiedenis van opvoeding en onderwijs.