Taal in actie

Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.

Kinderheesheid

Deze publicatie biedt adviezen voor de behandeling van heesheid bij kinderen. Omdat voorkomen beter is dan genezen, besteden de auteurs veel aandacht aan het tijdig (h)erkennen van het probleem. Het boek gaat niet alleen in op de oorzaken van heesheid, maar geeft ook uitgebreide suggesties voor oefeningen. Deze suggesties zijn, net als de vele oorzaken van heesheid, zeer divers, ook omdat elk kind weer anders is. Het boek bevat veel illustraties, kopieerbladen en vragenlijsten voor ouders en praktisch materiaal voor oefeningen.

Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs

Om goed taalonderwijs te kunnen geven is het noodzakelijk te weten hoe iemand een vreemde of tweede taal leert. De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar het verloop van tweede- of vreemde-taalverwerving en de factoren die van invloed zijn op het verwervingsproces. Ook is veel duidelijk geworden over de toepassing van deze kennis in het onderwijs.

Expressiever en gemakkelijker spreken

Voor politici, leraren en toneelspelers, maar ook voor verkopers en vertegenwoordigers geldt dat het spreken een heel belangrijke rol speelt in hun activiteiten. Iedereen die er, beroepshalve of anderszins, belang bij heeft stil te staan bij zijn 'manier van spreken', vindt in dit boek een groot aantal suggesties om zich van zijn spreekgedrag bewust te worden en er zelf invloed op uit te oefenen. Het gaat hierbij niet alleen om aspecten als stemvermoeidheid, te snel, te saai of te onduidelijk spreken, maar ook en vooral om het stimuleren van de positieve facetten van het spreekgedrag door middel van concrete tips.

Orthodidactiek van het Engels

Dyslectische leerlingen ondervinden specifieke problemen bij het leren van een vreemde taal. Welke deze problemen zijn bij het Engels, wordt in dit boek in kaart gebracht. Aan de hand van voorbeeldmateriaal van dyslectische leerlingen komen de volgende onderwerpen aan bod: het Engelse spellingsysteem, de begeleiding bij het lezen, spellen en woordjes leren, onregelmatige werkwoorden, toetsen en beoordelen.

Nederlands in de tweede fase

Met de invoering van de tweede fase in het voortgezet onderwijs is een nieuw examenprogramma Nederlands voor havo en vwo van kracht geworden. Docenten en studenten moeten dat programma vertalen in concrete lessen. In dit boek wordt uitgelegd hoe zij de eindtermen van het examen-programma kunnen lezen en kunnen omzetten naar de lespraktijk.

Actief met rekenen en wiskunde

Actief met rekenen en wiskunde biedt ruim zestig activiteiten die leerlingen op een creatieve manier aan het werk zetten met rekenen en wiskunde en waarmee zij hun inzichten verdiepen en vaardigheden versterken.

Taalontwikkeling op school

In Taalontwikkeling op school zijn mogelijkheden voor de leerkracht om taalontwikkeling te bevorderen, samengebracht tot een compleet en praktisch 'taalgroeipakket'.

Evalueren om te leren

Evalueren om te leren biedt (aankomende) leraren theoretische achtergronden, praktijkvoorbeelden, handvatten en praktische instrumenten om leerlingen te helpen in hun ontwikkeling.

Communicatieve taaltherapie voor kinderen

Communicatieve taaltherapie voor kinderen is het eerste boek dat praktische werkvormen aanbiedt voor communicatieve taaltherapie aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen met een talige leeftijd van 2;6 tot 6;0 jaar.

Verborgen talenten

De leraar kan leerlingen kennis laten maken met verschillende literaire genres om zo hun literaire smaak en taalvaardigheid te ontwikkelen en leesplezier te bevorderen. En er kan meer. Want je kunt jeugdliteratuur verbinden met alle vakken.

Literair mechaniek

Wat maakt een tekst tot poëzie? Hoe werkt lyriek? Welke principes zorgen ervoor dat een verhaal een verhaal is? Waaruit bestaat het literaire mechaniek van teksten?

Leren en veranderen

Veel professionals houden zich bezig met het beïnvloeden van anderen. Voor hen is het belangrijk om leer- en veranderprocessen bij anderen en bij zichzelf te begrijpen en erop in te kunnen spelen. Leren wordt vaak nog alleen geassocieerd met het leren vanuit een onderwijssituatie, terwijl veel leren niet zo bewust gebeurt. Leren wordt sterk beïnvloed door de eigen omgeving en cultuur. Dat leidt tot grote verschillen tussen mensen en wat zij beschouwen als vanzelfsprekende opvattingen en gedragingen.

Didactiek van het vreemdetalenonderwijs

Docenten die les geven in een vreemde taal, vertalen abstracte lesdoelen naar de lespraktijk. In Didactiek van het vreemdetalenonderwijs worden theorie en praktijk bij elkaar gebracht door analyse en verdieping te verbinden met praktijkervaringen. (Aankomende) docenten hebben een didactisch handboek nodig dat aansluit op de Nederlandse onderwijssituatie. Dat is een absolute pre van Didactiek van het vreemdetalenonderwijs. Het boek is dan ook een ‘moderne klassieker’ voor de vreemdetaaldocent.

Meer dan opvoeden

In Meer dan opvoeden beschrijven uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied.

Genres in schoolvakken

Elk schoolvak is onlosmakelijk verbonden met zijn eigen vaktaal. Een vak inhoudelijk leren én zich de bijbehorende taal eigen maken, is voor veel leerlingen echter lastig. Hoe pakken leraren dat aan, wanneer deze vaktaal voor hen juist heel vanzelfsprekend is? Dit boek helpt je als leraar (in opleiding) op tekstniveau te kijken naar je eigen vaktaal en taalgericht onderwijs te geven.