Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.
De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?
Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:
• Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?
• Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?
• Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?
• Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?
Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.