Het is belangrijk dat scholen zich – naast het schoolse leren – nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL). Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer leerlingen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden.
Hierdoor werkt SEL preventief: het draagt bij aan het creëren van een positief en veilig schoolklimaat waarin het welbevinden van leerlingen en onderwijsprofessionals erg belangrijk is.
Deze herziene versie is bedoeld voor onderwijsprofessionals die werken met leerlingen tussen 3 en 15 jaar. De inhoud van dit boek is geactualiseerd en uitgebreid. De theoretische basis is uitgebreid met nieuwe gegevens uit onderzoek en er is een hoofdstuk over SEL en trauma toegevoegd. In het hart van het boek worden vijf SEL-competenties uitgebreid besproken. De competenties gaan niet alleen over leerlingen maar ook over de volwassenen in de school. In het derde deel van het boek krijgt de lezer handvatten om SEL stevig in de school te verankeren.
Als extraatje bevat dit boek een minicursus ‘SEL voor schoolteams’ waarmee schoolteams zichzelf kunnen professionaliseren.