Het zakboek voor contactpersonen in po, vo en mbo

  • Anke Visser
  • Pica
  • ISBN: 9789493209916
  • € 18.95

Contactpersonen zijn het aanspreekpunt voor leerlingen/studenten, hun ouders/verzorgers en schoolmedewerkers bij klachten over schoolzaken. De contactpersoon zorgt ervoor dat klachten niet blijven broeien of escaleren, maar volgens de juiste klachtenroutes worden behandeld.

De term ‘contact’ is essentieel in de taakbenaming:

  • De contactpersoon is een herkenbaar aanspreekpunt met wie een klager contact legt.
  • De contactpersoon neemt contact op met de vertrouwenspersoon die de klager tijdens de behandeling van de klacht begeleidt en adviseert.
  • De contactpersoon brengt de klager in contact met de persoon die de klacht kan behandelen.

Daarnaast heeft de contactpersoon nog een aantal andere belangrijke extra taken: presenteren, registreren en adviseren. Klachtenbehandeling is voor de meeste contactpersonen (gelukkig) geen dagelijkse routine, dus moeten ze in voorkomende gevallen vaak opzoeken hoe het ook alweer zit.

De inhoud is voor deze derde druk volledig herzien, geactualiseerd en uitgebreid. In deze uitgave is het stappenplan voor de contactpersoon aangescherpt, zijn verruimingen en beperkingen met betrekking tot klachtenbehandeling opgenomen en is een nieuwe paragraaf rondom ter zake doende wetgeving gemaakt. Daarnaast is de uitgave uitgebreid met wetgeving inzake klachten binnen het mbo en gebaseerd op de Modelklachtenregeling uit 2021. Deze kent de contactpersoon een uitgebreidere taak toe dan de Modelklachtenregeling uit 1998.

Ben jij aangesteld als contactpersoon op jouw school? Dan is dit zakboek een naslagwerkje om altijd bij de hand te hebben. Alle informatie staat compact bij elkaar, met tips voor de extra taken.

bestellen
Onderwijstypes
Functiegroepen