Eigenaarschap en alignment en continuous improvement

leiderschap in onderwijspraktijk

  • Brigitta Matthijsen, Tony van Dalen, Ina Cijvat, Dea Knol, Henk Mulders
  • Pica
  • ISBN: 9789491806728
  • € 34.99

We weten wat werkt. Er is veel bekend over de effectieve school en duurzame schoolontwikkeling. Toch blijft het onderwijs worstelen met de vraag hoe deze wetenschappelijke inzichten toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk. Eerste stappen lukken, maar een totale aanpak, waarbij de resultaten van de verschillende onderzoeken in samenhang worden toegepast op het niveau van de leerling, de klas, de leerkracht, het team en bovenschools, blijkt lastig en schrikt af.

In ‘Eigenaarschap, alignment en continuous improvement’ presenteren wij zo’n samenhangende aanpak. We laten zien hoe je het voor elkaar kunt krijgen dat leerlingen, medewerkers en bestuurders zich eigenaar gaan voelen van hun eigen leerproces en de collectieve ambitie. De werkwijze van het team staat daarbij model voor de werkwijze die de leerkracht met zijn leerlingen in de praktijk brengt. Wij noemen dat alignment, of in het Nederlands ‘parallelle processen’ of ‘congruentie’.

Verder geven we in dit boek concrete tips voor de klas, illustreren interviews met professionals uit de onderwijspraktijk het belang van eigenaarschap en alignment in de school, en deelt niemand minder dan Jay Marino voorbeelden van good practice. Bij elkaar genomen vormt het een goede basis voor het proces van continu ontwikkelen en verbeteren: omdat een kind maar één kans heeft op goed onderwijs.

bestellen