Leerlab Dooracht leiderschap in de lerende schoolorganisatie

Dit is een co-productie van onder andere de VO-academie, het Opleidingshuis en het Lectoraat Werken in Onderwijs van de Hogeschool Utrecht.

Er wordt steeds vaker gesproken over de lerende schoolorganisatie en een lerende cultuur. Logisch, want sterke vormen van leren in de school zorgen voor verbetering van de onderwijskwaliteit en werkplezier voor onderwijsprofessionals. Het is echter niet eenvoudig om een lerende schoolorganisatie op te bouwen.  

Ben jij als leider geïnteresseerd in hoe het leren in jouw schoolorganisatie op alle niveaus vorm kan krijgen en wat jouw rol kan zijn? Hoe zorg je dat leraren professionaliseren en blijvend leren hun pedagogisch-didactisch handelen te versterken? Welke structuren helpen om sterke teams te creëren die samen werken aan onderwijskwaliteit?

In dit leerlab ga je aan de slag om je kennis en leiderschapsvaardigheden binnen de lerende schoolorganisatie te verdiepen. Je ontwerpt innovaties op basis van de vragen die leven in jouw schoolpraktijk. Zo versterk je het leren op alle lagen van de school: leerlingen, (aanstaande) leraren en onderwijskundig leiders.

Voor wie?

Dit leerlab is bedoeld voor onderwijskundig leiders die zich bezighouden met het leren van teams en individuen in hun schoolorganisatie. Je bent misschien team- of locatieleider, schoolleider of (con)rector, maar ook andere onderwijskundig leiders zijn welkom: projectleiders, curriculumleiders, teacher-leaders of (school)opleiders. Je bent in ieder geval iemand die beweging kan creëren in de organisatie. Je hebt de vrijheid om interventies te doen, veranderingen aan te brengen en/of ontwikkelingen door te voeren. Het is ook interessant om je in te schrijven als je betrokken bent bij het maken van beleid. Heb je als organisatie al stappen gezet op dit gebied of ben je vooroploper? Ook dan ben je van harte welkom.

In dit leerlab vragen we je om met (minimaal) één andere collega uit jouw schoolorganisatie deel te nemen. Zo zorgen we ervoor dat jullie kunnen samenwerken om het leren in jullie schoolorganisatie te versterken.

Wat levert deelname op?

Na deelname:

  • Heb je inzichten opgedaan over de effectieve kenmerken en de werking van een lerende schoolorganisatie;
  • Heb je je vaardigheden verdiept in het begeleiden van het leren van onderwijsprofessionals;
  • Kun je jouw schoolorganisatie analyseren door de lens van gelaagdheid: hoe beïnvloedt het leren in de verschillende lagen van de school elkaar?;
  • Heb je een start gemaakt met het implementeren van innovatie in de structuur- en cultuuraspecten van jouw schoolorganisatie om het leren te versterken;
  • Heb je je bewustzijn verdiept van je rol als onderwijskundig leider in het doorlopend ‘onderhouden’ van de lerende schoolorganisatie;
  • Heb je handvatten opgedaan om je rol als onderwijskundig leider in de lerende schoolorganisatie uit te voeren.

Programma op hoofdlijnen

In dit leerlab verbinden we telkens twee onderdelen:

  • Het ontwerptraject waarin je bezig bent om aspecten van je schoolorganisatie opnieuw te ontwerpen om het leren te versterken;
  • Het leiderschapstraject waarin we je aannames over onderwijskundig leiderschap onderzoeken en vaardigheden trainen om verandering te brengen en leren in de school te begeleiden.

Tijdens de bijeenkomsten combineren we verschillende werkvormen: je bent bezig met ontwerpsessies, krijgt input van experts, traint je leiderschapsvaardigheden, analyseert je schoolorganisatie en reflecteert op je onderwijskundig leiderschap.

Houd rekening met een dynamische dag waarin je veel zelf aan de slag bent onder begeleiding van deskundigen. We passen de effectieve kenmerken van leren in de school uiteraard toe tijdens onze bijeenkomsten.

Het traject bestaat uit zes bijeenkomsten waarin deelnemers hun inzichten en ontwerpen delen. De onderwerpen van de bijeenkomsten zijn:

  • Een brede blik op onderwijskundig leiderschap en doorlopend leren in de schoolorganisatie: cultuur & structuur in de schoolorganisatie
  • Hoe versterken we het leren van onderwijsprofessionals? Het perspectief van opleidingsdidactiek en onderzoek naar effectieve vormen van leren voor leraren en teams
  • De lens van gelaagdheid: hoe beïnvloedt het leren van leerlingen, (aanstaande) leraren, opleiders en onderwijskundig leiders elkaar?
  • Leren in teams: hoe kunnen we collectief eigenaarschap vorm en inhoud geven? Hoe versterken we als leider collective teacher efficacy?
  • Het ontwerpen van de interventies in jouw schoolorganisatie. Ook kijken we met een veranderkundige blik naar de schoolorganisatie.

Als groep bepalen we tussentijds op welke onderwerpen verdere verdieping wenselijk is.

We hebben tijdens de verschillende dagen ook expliciet aandacht voor hoe je de inzichten over een lerende schoolorganisatie kunt verwerken in de organisatorische kant van je school (bijvoorbeeld roosters en organisatiestructuur) en in strategisch HRM-beleid (bijvoorbeeld loopbaanpaden en promotiebeleid). Zo zorgen we ervoor dat je inspiratie krijgt hoe je een lerende schoolorganisatie in de praktijk kunt verwezenlijken. Good practices van bijvoorbeeld Academie Tien in Utrecht worden gedeeld.

We zijn ervan overtuigd dat het versterken van de lerende schoolorganisatie een oplossing biedt voor veel van de huidige uitdagingen binnen het onderwijs én het werkplezier vergroot. Tijdens het leerlab zetten verschillende partijen hun expertise, netwerk en praktijkervaring in om jou als deelnemer te begeleiden en van nieuwe inzichten te voorzien.

Tijdens de verschillende bijeenkomsten sluiten experts aan om hun kennis te delen maar ook mee te denken op de praktijkvraagstukken in jouw schoolorganisatie.

Praktische informatie

Data:

  • Dag 1: Donderdag 5 februari 2026 van 10:00 tot 17:00
  • Dag 2: Donderdag 5 maart 2026 van 10:00 tot 17:00
  • Dag 3: Donderdag 9 april 2026 van 10:00 tot 17:00
  • Dag 4:Donderdag 4 juni 2026 van 10:00 tot 17:00
  • Dag 5: Donderdag 8 oktober 2026 van 10:00 – 17:00
  • Dag 6:Donderdag 26 november 2026 van 10:00 – 17:00

Locatie: 

Het Opleidingshuis op Academie Tien, Berlijnplein 300, Utrecht

Kosten: 

Deelname aan het leerlab bedraagt €900,00 (excl. BTW) per deelnemer.

Startdata en locaties

  • Utrecht 5 feb. 20266 bijeenkomsten€ 900