Praktische psychodiagnostiek voor onderwijsprofessionals

Deze scholing is in de vorm van maatwerk. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op! Ondersteun je leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De school heeft een zorgplicht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daardoor heb je te maken met psychodiagnostische gegevens. Deze gegevens juist interpreteren helpt je om het onderwijs passend vorm te geven en daarover goed het gesprek te kunnen voeren. En precies dat leer je tijdens de cursus ‘Praktische psychodiagnostiek voor onderwijsprofessionals’. Een must voor leerkrachten, logopedisten en andere professionals die hun leerlingen zo goed mogelijk willen ondersteunen.

Wat kun je straks?

Na deze cursus kun je:

  • resultaten van cognitieve tests op het gebied van intelligentie, executieve functies en geheugen interpreteren;
  • een volledig perspectief schetsen van de cognitieve en didactische mogelijkheden van een leerling;
  • het gesprek aangaan over de leerdoelen, de aanpassingen aan het onderwijs en het toekomstperspectief van de leerling.

Inbreng en intervisie

In vijf bijeenkomsten van twee uur (en hetzelfde aantal uren aan zelfstudie) ga je aan de slag met de diagnostiek van cognitieve en didactische vaardigheden. Er is ruimte voor intervisie en je hebt de mogelijkheid om zelf thema’s in te brengen. Zo weet je zeker dat je weggaat met nieuwe kennis waar je écht iets aan hebt!

Inhoud

Deze cursus voorziet in theoretische en praktische kennis van verschillende vormen van diagnostiek. Denk aan het in kaart brengen van leerachterstanden en het interpreteren van resultaten van cognitieve tests op het gebied van intelligentie, executieve functies en geheugen.

Onderdelen van de opleiding:

  • Theoretisch referentiekader ten aanzien van cognitieve vaardigheden (intelligentie, executieve functies, geheugen) en diagnostiek van cognitieve vaardigheden.
  • Praktische kennis van de afname van cognitieve tests.
  • Praktische kennis van de totstandkoming en de interpretatie van de resultaten.
  • Kennis van de ontwikkeling van didactische vaardigheden, de relatie met bovengenoemde cognitieve vaardigheden, en (de signalering van) leerstoornissen.
  • Praktische kennis en oefening in de afname van niet-methodegebonden, didactische tests ten behoeve van proces- en handelingsgerichte diagnostiek en signalering van achterstanden bij leerstoornissen.

Certificering

Als je alle opdrachten voldoende hebt uitgevoerd, ontvang je een certificaat.

Praktische informatie

Deze maatwerkcursus wordt incompany gegeven, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke wensen. De data en locatie worden in overleg vastgesteld.

Aanmelden

Voor algemene informatie kun je contact opnemen met:

Annet Vrolijken
projectcoördinatie Transfer
06 2035 3748
a.m.t.vrolijken@saxion.nl

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg