De cursus Motorische vaardigheden bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Er komen verschillende vragen aan bod:
- Met welke kennis en op welke wijze kan ik de motorische ontwikkeling observeren en verklaren?
- Hoe kan ik vanuit de observaties en -kennis de leerlingen begeleiden in hun motorische ontwikkeling?
- Met welke werkvormen/oefenvormen kan ik direct aan de slag?
- Welke schrijfvoorwaarden zijn er en hoe kan ik aan deze voorwaarden werken?
- Hoe kan ik in de groep oefenstof inzetten ter bevordering van de motorische ontwikkeling?
Ook ga je praktisch aan de slag. Je gaat zelf werkvormen en oefeningen bedenken en ook op internet op zoek naar voorbeelden. Je ontwikkelt opdrachtkaarten voor de motorische ontwikkeling van je leerlingen.
Gekoppeld aan eerdere ervaringen en met deze kennis, kun je na het volgen van deze cursus je leerlingen beter begeleiden. Hierbij hou je rekening met het proces in de groep.
Programma opbouw
Leer in drie bijeenkomsten motorische ontwikkeling beter begrijpen, in de klas, op het schoolplein en in de gymzaal:
- Je leert geobserveerd motorisch gedrag verklaren en daarop passende begeleiding te geven;
- Daarbij hou je rekening met de individuele ontwikkeling van de leerlingen;
- Je kunt met alle verworven kennis zelf activiteiten maken en werkvormen verzamelen;
- Je weet op welke wijze je dit kunt aanbieden.
Doelgroep
Alle onderwijsprofessionals en teams met interesse in motorische ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief basisbekwame en vakbekwame leerkrachten en specialisten die hun kennis willen verrijken. De cursus kan dus zowel door basisbekwame als vakbekwame leerkrachten worden gevolgd en is ook bedoeld voor specialisten die kennis willen ophalen en actualiseren.
Praktische informatie
Duur: in overleg
Startdatum: in overleg
Locatie: eigen schoollocatie
Trainer: Liesbeth van Det
Opleidingskosten: op basis van offerte
Afronding: certificaat