Elke docent krijg wel eens te maken met jongeren die ongewenst gedrag laten zien. Van docenten wordt verwacht dat ze hiermee kunnen omgaan. Toch is dit niet altijd makkelijk. Hoe bied je jongeren de begeleiding die ze nodig hebben, zodat ze gepast gedrag laten zien? In de cursus Gedrag op de Kaart gaan we hiermee aan de slag.
Er lijken steeds meer jongeren te zijn met extra ondersteuningsbehoeften. Sommigen van hen hebben vooral problemen met leren. Anderen laten regelmatig ongewenst gedrag zien. Veel docenten voelen zich handelingsverlegen in de begeleiding die zij deze jongeren kunnen bieden. Dit levert de nodige spanning op – niet alleen voor de docent, maar ook voor de jongeren zelf. Wanneer jongeren niet de begeleiding kunnen krijgen die ze nodig hebben, voelen ze zich niet gezien en begrepen. Soms zelfs met verzuim en uitval tot gevolg.
Inhoud
In de training Gedrag is een signaal besteden we in vier bijeenkomsten aandacht aan ongewenst gedrag van jongeren en passende interventies van docenten. Onderwerpen zijn onder andere:
- Veel voorkomende vormen van ongewenst gedrag (agressief gedrag, teruggetrokken gedrag, zelfregulatieproblematiek).
- Functie van ongewenst gedrag.
- Gedrag analyseren met het ABC-schema.
- Motivatie: tegemoetkomen aan psychologische basisbehoeften.
- Gespreksvoering: houding en technieken.
Resultaat
Na afloop van deze training…
- ben je in staat om het gedrag van jongeren gericht objectief observeren.
- heb je inzicht in de achterliggende processen van ongewenst gedrag.
- ben je in staat om gedrag van jongeren en de interactie met hun omgeving te analyseren om zo tot een passende aanpak te komen.
- heb je inzicht in jouw eigen rol en mogelijkheden in de interactie met jongeren.
- ben je in staat om jongeren te motiveren en tegemoet te komen aan hun psychologische basisbehoeften.
- ben je in staat om gesprekken met jongeren te voeren, die bijdragen aan een betere relatie.
- ben je beter in staat om met jongeren over ongewenst gedrag in gesprek te gaan.