Inleiding en doelgroep
Strategische veranderingen binnen onderwijsinstellingen worden steeds vaker aangepakt via programma’s waarbinnen diverse projecten worden uitgevoerd om de beoogde doelen te bereiken. Denk hierbij aan onderwerpen zoals passend onderwijs, de herprogrammering in het mbo en de profilering met zwaartepunten in het hbo. Kennis van methoden voor programmamanagement is dan van belang voor alle daarbij betrokkenen in de educatieve sector.
De leergang LPGO is bestemd voor (a.s.) programmacoördinatoren, programmamanagers en projectleiders die betrokken zijn bij kleinschalige of (deel)programma’s op het gebied van onderwijs, bestuur en bedrijfsvoering binnen onderwijsorganisaties.
Doelstelling en inhoud
Je leert omgaan met de organisatiekant, menskant en onderwijskant van programma’s in de educatieve sector. Het gaat daarbij vaak om onderwijs-, organisatie- en veranderprojecten. Er is daarom extra aandacht voor de menskant (cultuur- en verandermanagement, teamontwikkeling en leiderschap) én
voor de onderwijskant (schoolorganisatie, context en cultuur) van programma’s.
Na afloop kun je onderwijskundige programma’s succesvol opzetten, inrichten, uitvoeren, opleveren en afsluiten. Je maakt kennis met de methoden MSP® (organisatiekant), Regievoering zonder Macht (menskant) en Programma- en Projectmanagement op School (onderwijskant). Samen leveren ze de “hard skills” en “soft skills” van programmamanagement in onderwijs context.
Alles wordt geïllustreerd met voorbeelden van programma’s op school. Je krijgt uitgebreide persoonlijke feedback door individuele vragenlijsten gekoppeld aan de theorie. Ook krijg je de gelegenheid het officiële MSP® Foundation certificaat te behalen en de titel Certified Projectmanagement Associate in Education (CPAE®) met specialisatie programmamanagement.
Blended en Action Learning
Je volgt klassikaal én e-Learning onderwijs en brengt je eigen (deel)programma in als voorbeeld én voor intervisie. Je schrijft afsluitend een reflectieverslag en actieplan met persoonlijke en organisatiedoelstellingen voor de professionalisering van programmatisch werken op jouw school.
Resultaat leergang LPGO
• Je hebt inzicht in de vertaling van beleidsplannen naar programma’s en projecten
• Je kunt realistische doelen stellen en verwachtingen managen
• Je kunt beter samenwerken in programma’s en projecten
• Je hebt inzicht in de interne organisatie
• Je hebt meer zicht op de omgeving (gemeente, jeugdzorg)
• Je programmatische vaardigheden zijn verder ontwikkeld
• Je hebt je innovatie competenties versterkt
Leergang LPGO in het kort
Doelgroep: Professionals bij scholen en onderwijsketen-partners die als programmacoördinator, (deel) programmamanager of projectleider betrokken zijn bij kleinschalige programma’s
Start en locatie: Voorjaar en najaar, o.a. Utrecht en Groningen
Doorlooptijd: 4½ dag, 3 maanden
Studiedagen: Tweewekelijks, 09:30 – 16:30 uur
Studiebelasting: Ca. 140 uur, 5 ECTS, incl. bijeenkomsten en e-Learning
Investering: € 2.250, – vrijgesteld van BTW, inclusief studiemateriaal en catering-arrangement
Resultaten: Diploma LPGO, titel CPAE® en het officiële MSP® Foundation certificaat