Bespreking van het woordenschatonderwijs in al zijn facetten, toegelicht met praktijksuggesties. Besproken worden: de taalverwerving van kinderen en de ontwikkeling van het woordgeheugen en verschillende strategieën die kinderen hanteren bij het leren van nieuwe woorden. Centraal in het boek staat de systematische instructie, waarbij er ingegaan wordt op het bekende vierfasenmodel van de woordenschatdidactiek: het voorbewerken, semantiseren, cosolideren en controleren. Verder is er aandacht voor de verschillende manieren om de betekenis van woorden duidelijk te maken en de werkvormen die een leerkracht daarbij kan inschakelen. Ook evaluatie, zorgverbreding en de plaats van het woordenschatonderwijs binnen taalmethoden komen aan bod. De problematiek van anderstalige kinderen komt zoveel mogelijk geïntegreerd aan de orde. Er is wel aparte aandacht voor tweedetaalverwerving en NT2-methoden. Het boek pleit voor een integrale benadering van het woordenschatonderwijs en het uitbuiten van elke situtatie die uitnodigt tot het leren van nieuwe woorden. Daarom is er ook speciale aandacht voor woordenschatonderwijs bij andere vakken en is het gebruik van functionele woordleersitutaties een terugkerend thema.
Woordenschat Taal & Didactiek
- Henk Huizenga
- Noordhoff
- ISBN: 9789001935023
- € 14.80
Aanbieder: Noordhoff
Delen