Als je googelt op teamontwikkeling, krijg je veel zoekresultaten. Je zult zien dat over het doel van teamontwikkeling eensgezindheid bestaat: groeien als team en samen betere prestaties leveren. Waar zitten de verschillen dan, zul je je afvragen? Bij teamontwikkeling zitten die in de aanpak: de weg naar het doel. Bij Tante Lean hebben we voor het onderwijs een eigen aanpak ontwikkeld op basis van Agile en Scrum. Onze aanpak is afgestemd op hoe mensen samenwerken in een school, samenwerkingsverband en (semi)overheidsinstellingen.
Wat betekent teamontwikkeling met Tante Lean in de praktijk? We leren jou en je collega’s hoe je efficiënt en effectief samenwerkt aan projecten met duidelijke doelen. We bemoeien ons daarbij niet met de inhoud van jullie projecten. We concentreren ons uitsluitend op het teamproces en de teamontwikkeling. Goed om te weten: we kennen de wereld van onderwijs uit eigen ervaring. We spreken jouw taal en begrijpen je dilemma’s en ambities. Daardoor hebben we vaak aan een half woord genoeg: dat werkt prettig.
Fasen in teamontwikkeling
Bij Tante Lean werken we aan teamontwikkeling in drie fasen: we voegen in, voegen toe en voegen uit.
Invoegen
In het intakegesprek bespreken we welke projecten/vraagstukken je in het teamontwikkelingstraject met Tante Lean wilt aanpakken. Wanneer de keuze is gemaakt, ga je de ontwikkelteams – maximaal 3 – samenstellen. Elk ontwikkelteam krijgt een facilitator van Tante Lean. Onze facilitator begeleidt het ontwikkelproces, dat wordt uitgevoerd met de Agile Scrum-aanpak van Tante Lean. Elk ontwikkelteam werkt toe naar de beoogde doelen van hun project. Werkende weg maken ze zich de Agile Scrum-aanpak eigen en passen die meteen toe in het ontwikkeltraject. De invoegfase staat dus in het teken van leren én tegelijkertijd ontwikkelen. De facilitator van Tante Lean begeleidt dit proces.
Toevoegen
Het ontwikkeltraject van een jaar is onderverdeeld in 12 sprints. Een sprint is een vaste periode waarin een ontwikkelteam een geplande hoeveelheid werk voltooit. In de op het onderwijs afgestemde aanpak van Tante Lean duurt elke sprint 4 weken. Na 8 of 9 sprints gaan jouw mensen de rol van facilitator overnemen, terwijl de teams uiteraard de Agile-Scrum aanpak blijven toepassen. Om de Agile Scrum-aanpak optimaal te borgen kunnen we mensen van jouw organisatie opleiden tot Agile Coach: zie de opleiding Agile Coach in het onderwijs.
Uitvoegen
De rol van facilitator wordt nu ingevuld door jullie mensen; wij ondersteunen ze daarbij. De teams werken toe naar de afsluiting van het ontwikkelproces: de oplevering van het product dat ze hebben ontwikkeld. Resultaat van het traject is dat de teams zelf-organiserend geworden. Onze taak zit erop: jullie kunnen zelfstandig verder werken met de Agile Scrum-aanpak.
Bouwen aan een Agile team
Een Agile team werkt volgens de Agile filosofie: een visie op effectief en efficiënt samenwerken. Kern van deze visie is dat agile werken (agile=Engels voor behendig, lenig en wendbaar) teams in staat stelt om in relatief korte tijd goede, nieuwe producten te ontwikkelen. In het Agile Manifesto (2001) ontvouwden IT-professionals de Agile-filosofie, die inmiddels wereldwijd is omarmd door het bedrijfsleven. In combinatie met de werkvorm Scrum heeft de Agile-filosofie zijn waarde dubbel en dwars bewezen.
Tante Lean heeft met een eigen aanpak de Agile-principes en het Scrum-framework helemaal toegesneden op het onderwijs. Met ons teamontwikkelingstraject kunnen organisaties zich deze aanpak snel eigen maken. Voordelen van het teamontwikkelingstraject van Tante Lean zijn:
- Het is afgestemd op onderwijs, IKC’s, gemeenten en (semi)overheidsinstellingen.
- De combinatie van leren (Agile Scrum-aanpak) én leveren (Agile team levert eindproduct op)
- Optimale borging van de Agile Scrum-aanpak in je organisatie
- Het bevordert zelforganisatie
- De duidelijke rolverdeling in een Agile team: ontwikkelaars ontwikkelen, facilitators faciliteren
- Ontwikkelen in een Agile team zorgt voor meer focus, meer energie en meer werkplezier
- De succeservaring van medewerkers die in minder tijd meer doen
Voor wie zijn onze teamontwikkelingstrajecten?
Ons traject voor teamontwikkeling is bedoeld voor professionals in het onderwijs. Uitgangspunt voor het traject is een belangrijke vraag of een urgent probleem binnen (een onderdeel van) je organisatie. Tijdens het intakegesprek bespreken we hoe je met ontwikkelteams je vraag of probleem kunt aanpakken. Vervolgens stel je de ontwikkelteams samen. In principe kan iedere medewerker van je organisatie deel uitmaken van een ontwikkelteam, dus ook medewerkers die niet betrokken zijn bij het primaire proces.
Hier gaat het team naartoe met de Scrum-methode
De Scrum-methode onderwijs is eenvoudig aan te leren. Maar eerlijk is eerlijk: de mensen in de ontwikkelteams vinden het aanvankelijk best pittig. Ze moeten allereerst wennen aan de nieuwe aanpak (Agile Scrum), waarbij ze taken binnen kortere termijnen uitvoeren dan ze gewend zijn. De omslag komt zodra ze de Scrum-methode in het onderwijs in de vingers hebben en aan het ontwikkelritme gewend zijn. Vanaf dat moment vinden ze werken met kleine verbeterstappen juist veel prettiger. Bovendien ervaren ze dat de Scrum-methode onderwijs hen productiever maakt: ineens doen ze meer in minder tijd. Dat is gewoonweg een wow-ervaring!