Doel
Deze opleiding helpt docenten hun rol en persoonlijke drijfveren te ontdekken en te koppelen aan hun professionele ruimte. De training laat zien hoe je professionalisering kunt vormgeven binnen de kaders en visie van de onderwijsorganisatie, met praktische handvatten voor toepassing in de dagelijkse lespraktijk.
Inhoud
Wet- en regelgeving, verschillende onderwijstheorieën (Marzano, Hattie, Robinson), omgevingsinformatie, sturingstheorieën (o.a. Weggeman, Covey, Palmer), aanspreekbaar versus aansprakelijk, waarderingstheorieën (o.a. Sinek, U-lab).
Werkwijze
De bijeenkomsten hebben elk een eigen karakter en kleur, afhankelijk van inhoud en context wordt gebruik gemaakt van diverse werkvormen. Naast kennisoverdracht zal er veel sprake zijn van groepswerk, reflectie en waarderend onderzoek. Onderwijskundige en veranderkundige theorieën worden in relatie gebracht met de interne processen.
Resultaat
Deelnemers kennen na de scholing de formele en informele grenzen van hun professionele ruimte. Daarnaast gaan zij op zoek naar hun persoonlijke drijfveren en vervlechten zij deze in hun professionele ruimte.
Tijdsinvestering
Afhankelijk van het programma.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.