Reeds het allereerste artikel van onze grondwet betreft het verbod op discriminatie. Ook het wetboek van strafrecht besteedt er ruime aandacht aan. Toch is niet altijd even duidelijk of er überhaupt sprake is van feitelijke discriminatie. Het kan ook zo zijn dat iemand discriminatie ervaart, terwijl daar feitelijk geen sprake van is. Desalniettemin hebben zowel de feitelijke discriminatie als ook de ervaren discriminatie een grote invloed op de veiligheidsbeleving van leerlingen.
Mogelijke leerdoelen
- Alle deelnemers krijgen de beschikking over ons protocol Omgaan met discriminatie en racisme
- Wat discriminatie inhoudt volgens de grondwet
- Wat discriminatie inhoudt volgens het wetboek van strafrecht
- Onderscheid maken tussen feitelijke en ervaren discriminatie
- Effectief handelen bij feitelijke discriminatie
- Effectief handelen bij ervaren discriminatie
- Onderscheiden wanneer er aangifte bij de politie zou moeten worden gedaan
- Wat stereotype vooroordelen zijn
- Hoe stereotype vooroordelen een biologisch doel dienen
- Hoe stereotype vooroordelen kunnen leiden tot discriminatie
- Stereotype vooroordelen minimaliseren
- Discriminatie voorkomen in de context van de ‘Wet op het voortgezet onderwijs’
- Het voorkómen van discriminatie opnemen in het schoolbeleid
- Het voorkómen van discriminatie opnemen in de lessen
- … en nog veel meer…