De zogenaamde tekortvakken zijn onder andere Frans, Duits, informatica, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, techniek en gezondheidszorg & welzijn. Het mogelijk verdwijnen van deze vakken heeft grote gevolgen voor de kwaliteit en diversiteit van het onderwijsaanbod. Leerlingen krijgen minder of geen les in deze vakken, waardoor hun kennis en vaardigheden achterblijven. Scholen kunnen minder keuzevrijheid bieden aan leerlingen, waardoor hun talenten en interesses niet optimaal worden gestimuleerd. Ook kunnen scholen moeilijker voldoen aan de wettelijke eisen voor het curriculum en de examens.
Hoe kan dit probleem worden opgelost? Er zijn verschillende mogelijkheden om meer leraren op te leiden en te behouden voor de tekortvakken. Een aantal voorbeelden zijn:
Deze mogelijkheden vragen om een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen: de overheid, de schoolbesturen, de scholen, de lerarenopleidingen, de leraren en de leerlingen, maar ook om je persoonlijke betrokkenheid. Heb je interesse in een van de tekortvakken? Wil je je laten omscholen of bijscholen? Neem dan een kijkje in ons aanbod.
De cursus over industriële chemische processen richt zich op het opstellen van massa- en energiebalansen, het begrijpen van reactor- en scheidingstechnologieën, en het evalueren van processen op technisch en sociaal-economisch vlak. In de cursus Groene Chemie leer je hoe chemische producten en processen duurzamer ontworpen kunnen worden volgens de 12 principes van Green Chemistry, met aandacht voor alternatieve oplosmiddelen, katalyse en de milieuevaluatie van praktijkvoorbeelden.
Het voortgezet onderwijs kampt al jaren met een tekort aan leraren. Vooral voor bepaalde vakken is de vraag naar gekwalificeerde docenten groter dan het aanbod. Bij deze zogenoemde tekortvakken dreigt zelfs een uitsterving van het vak omdat er geen leraren meer voor zijn. Kunnen we dit nog wel tegenhouden?