Online Kernopleiding BEELDDENKEN

 

Elk kind kan leren alleen leert elk kind wel op een andere manier. Hoe iemand leert zit opgesloten in diens persoonlijkheidsprofiel. Een persoonlijkheidsprofiel zij n alle componenten die het brein vormgeven en dat heel pakketje bepaald wie zij zijn en hoe wij communiceren, presteren en leren. Elke leerling of student heeft als taak om diens eigen pakketje te leren kennen en ermee te leren werken. Als leerkracht of docent heb jij de taak om je leerling in dat proces te ondersteunen en om jouw lessen aan te alten sluiten aan het natuurlijke leerproces van jouw leerlingen of studenten.

De online kernopleiding Beelddenken bestaat uit meerdere kerndelen die allemaal los gevolgd kunnen worden.

De basis van de kernopleiding wordt gevormd door het kerndeel dominantieprofielen. In dit eerste en belangrijkste kerndeel wordt het verschil uitgelegd van beelddenken en taaldenken. Beelddenken en taaldenken zijn twee informatieverwerkingssystemen die elkaar aanvullen maar die wel allebei een eigen natuurlijk leerproces met zich meebrengen. Ongeveer 20 % van de leerlingen heeft het beelddenken als voorkeursdenken waardoor de standaard lesaanbod niet aansluit bij de natuurlijke leerbehoefte van deze leerlingen. Dat is een op de vijf leerlingen. In elke klas zitten dus wel een aantal beelddenkers en in sommige opleiding is het percentage beelddenkers 80 of 90 %.

Beelddenken brengt soms belemmeringen met zich mee door de standaard afspraken die wij in zowel het lezen als het rekenen gemaakt hebben. Deze belemmeringen kunnen gemakkelijk getackeld worden mits we ons onderwijs aanvullen met datgene wat de beelddenkers missen: Overzicht en meer puzzelstukjes. Daarnaast versterkt het beelddenken de diverse neurodiversiteiten die ook in het pakketje aanwezig kunnen zijn.

Beelddenkers automatiseren niet maar hebben het nodig om de lesstof te begrijpen. Zij moeten eerst het complete plaatje rond hebben in hun hoofd voordat ze met de gemakkelijke lesstof aan de gang kunnen. In de diverse lesmethodes wordt de lesstof juist in hele kleine stukjes opgebroken waardoor de beelddenkers het overzicht kwijt zijn. Hierdoor missen ze cruciale informatie en worden ze beoordeeld op vaardigheden die ze nog niet bezitten. gevoel is een belangrijk onderdeel van het beelddenkende brein. dat zorgt ervoor dat ze aan de ene kant zichzelf aanpassen en zo goed mogelijk meedoen, aan de andere kant kan zich trauma opbouwen waardoor ze met steeds minder plezier naar school gaan.

De bijkomende kerndelen focussen allemaal op een ander component van het persoonlijkheidsprofiel:

  • Hooggevoeligheid, het beelddenkende brein is een hooggevoelig brein waarbij gevoel altijd een onderdeel is van het leerproces.
  • Taal, Om te leren lezen moeten beelddenkers hun brein anders recyclen. Dat begint al op de kleuterschool met het anders aanbieden van letters en gaat door tot in de hoogste opleiding.
  • Rekenen, bijna alle beelddenkers lopen tegen dezelfde rekenproblemen op. Door vanaf het begin het rekenen aan te vullen voorkom je rekenproblemen.
  • Hoger onderwijs, een samenvatting van taal en rekenen vanaf het VO met een handige samenvatting van de basis van het taal en rekenen zodat jij leerlingen die op het VO of BO een inhaalslag moeten maken kunt helpen.
  • Hoogbegaafdheid, hoogbegaafde leerlingen hebben meestal het beelddenken als voorkeursdenken. Het begeleiden van deze leerlingen begint dan ook bij het begrijpen van het beelddenken. Leer hoe je deze leerlingen  top-down kunt begeleiden.
  • Autisme en ADHD, deze neurodiversiteiten hebben invloed op gedrag en op het leerproces
  • Dyslexie, dyscalculie, TOS, DCD en NLD, ook deze neurodiversiteiten hebben invloed op de werking van het brein. Wat is dyslexie en wat gaat er anders en waar liggen de mogelijkheden om deze leerlingen toch aan het leren te krijgen.
  • Breinkennis, de diepere kennis van de werking van het brein. Voor leerkrachten die willen begrijpen waarom neurodiversiteiten voorkomen en hoe het brein werkt. Op een eenvoudige, begrijpbare manier uitgelegd zodat je nog beter kunt aansluiten bij het lerende brein van jouw leerling. Heel geschikt voor IB en leerondersteuning.

Elk  kerndeel bestaat uit diverse paragrafen met elke paragraaf een video en de lesstof in tekst. De inhoud is geschikt voor het onderwijs maar ook voor hulpverlening en volwassen beelddenkers. Gaandeweg leer je ook jezelf en je collega’s beter kennen.

Als je vanuit de mogelijkheden van de leerling denkt gaat het leren leren een stuk eenvoudiger en behouden we alle aanwezige talenten zonder concessies te doen aan het niveau. Je kunt alle leerlingen weer laten presteren naar hun intelligentieniveau en de mogelijkheid geven om te groeien en bloeien. Tijdens de opleiding besteden we ook aandacht aan verandermanagement en je eigen proces omdat jij, de leerkracht, een belangrijke factor bent binnen het leven van je leerlingen maar ook voor jezelf en je collega’s.

Voor wie

De opleiding is bedoeld voor leerkrachten, docenten, leerwegondersteuners, Ib’ers, schooldirecteuren en coaches van het basis en voortgezet onderwijs. Andere docenten zijn ook welkom.

Praktische informatie

De opleiding staat in het de digitale leeromgeving Learndash. Je krijgt toegang voor 1 jaar, verlenging is mogelijk.

Startdata en locaties

  • Online€ 195Per kerndeel