Effectieve feedback geven en laten werken

Iets voor jou?

Feedback geven: we wéten dat het ‘moet’ als je goed onderwijs wilt leveren. Maar hoe doe je het op een manier die (zichtbaar!) nut heeft en de prestaties van je leerlingen verbetert? En dan het liefst ook op een manier waarmee je nog wat tijd overhoudt voor al die andere belangrijke dingen? Misschien dat je om welke reden dan ook even op het moment geen ruimte maakt in je lespraktijk voor goede, bewust gegeven feedback. Zonde, want met de juiste inzichten over effectieve feedback en praktische tips voor je eigen lespraktijk kun je vrijwel direct met goede moed aan de slag.

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:

  • weet je wanneer het effectief is om feedback te geven;
  • ken je de verschillende niveaus van feedback;
  • ken je de uitgangspunten voor goede feedback;
  • kun je die uitgangspunten toepassen in het geven van feedback aan jouw leerlingen.

Inhoud

Het is een van de krachtigste instrumenten die je hebt als leraar: feedback. Maar lang niet alle feedback is even waardevol. En ook de momenten waarop je effectieve feedback geeft, moet je goed kiezen. Met andere woorden: het geven van effectieve feedback is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

In deze themasessie leer je wat effectieve feedback is en wanneer het effectief is om die te geven. We starten met wat achtergrond en baseren ons daarbij voor een belangrijk deel op het werk van Hattie en Timperley (2007). Vervolgens onderscheiden we de verschillende niveaus waarop je feedback kunt geven, niveaus die ook sterk het moment bepalen waarop je die feedback geeft. Dan kijken we naar de kwaliteit van feedback: wanneer is die goed en effectief? Tot slot gaan we in op wat je kunt doen om het ontvangen en verwerken van de feedback te stimuleren.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg

Snel naar

contact opnemen