De methodiek Permanent leren als team biedt instrumenten om pedagogisch medewerkers, leerkrachten, staf en management in voorzieningen voor Jonge Kinderen een kritisch- reflectieve houding te leren aannemen. Deze houding maakt communicatie transparanter, zorgt voor meer aandacht voor diversiteit en verhoogt het plezier in het samenwerken.
De methodiek bevat 8 instrumenten: kwaliteiten benoemen, werken met een maatje, kritische vragen stellen, leerdagboek, persoonlijke uitdaging, contract van een lerende organisatie, context van het kindercentrum en reflectie op denken, voelen en willen. Deze instrumenten en de bijbehorende oefeningen uit de methodiek ondersteunen de professional om individueel en in teamverband te blijven leren. De methodiek kwam tot stand met internationale ondersteuning op basis van internationaal onderzoek, is getest en ontwikkeld in vier Nederlandse kinderopvangorganisaties, en is geïmplementeerd in de praktijk en in hbo- en bacheloropleidingen (in Nederland: Pedagogisch Management Kinderopvang; in België: Pedagogisch Coach).
In de training/adviestraject streven we ernaar om beroepskrachten en begeleiders ondersteuning te bieden bij:
- de ontwikkeling van een visie en werkwijze als lerende organisatie;
- hoe reflecteren met een maatje en in teamverband een plek kan krijgen in de dagelijkse praktijk;
- hoe de verschillende professionele rollen van de medewerkers versterkt kunnen worden;
- hoe pedagogische thema’s verankerd kunnen worden in de organisatie.