Het voeren van gesprekken met ouders en hun kind is een belangrijk onderdeel van jouw docent-/mentorschap. Het vraagt een grote mate van professionaliteit. Een kleine storing in de communicatie kan grote gevolgen hebben.
Deze training biedt leerkrachten/docenten/mentoren een basispakket met theorie en daarbij horende gespreksvaardigheden om leerlingen en hun ouders professioneel te kunnen begeleiden. Enkele voorbeelden:
- Do en don’ts tijdens 10-minuten gesprekken,
- Wat is de beste manier om (telefonisch)gesprekken te voeren met ouders, leerlingen en collega’s?
- Hoe spreek ik mijn collega’s rechtstreeks aan?
- Hoe bespreek je jouw mentorklas in een leerlingbespreking?
- Welke taal en houding is passend bij al deze situaties?
We oefenen intensief met gesprekstechnieken aan de hand van herkenbare schoolsituaties. Van iedere deelnemer wordt dan ook eigen inbreng, middels een casus, verwacht.
Het mapje van de deelnemers bevat veel werkmateriaal (o.a. uit het ‘Mentor van nu’ van Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen) en artikelen (o.a. het artikel ‘Dialoog vs de dramadriehoek’ van Herberd Prinsen).