Positieve groepsvorming essentieel voor elke klas

Een tweedaagse training die je in staat stelt om een groep leerlingen te helpen uit te laten groeien tot een positieve groep.

Zodra leerlingen in een klaslokaal samenkomen, vormen zij een groep. Deze groepsvorming doorloopt een aantal fasen. Op elk van die fasen kun je als docent of als mentor invloed uitoefenen, waardoor de groep zich kan ontwikkelen tot een positieve groep waar de sociale veiligheid toeneemt. Toch kan er een enorm verschil zijn in de manier waarop groepen zich uiteindelijk manifesteren. Groepen kunnen verschillen in de onderlinge samenhang tussen de leerlingen. Bovendien is de ene groep gemotiveerder om mee te doen aan de les dan de andere.
Dit heeft vaak te maken met een onveilig gevoel waarbij je niet kunt zijn wie je bent.

De plek die leerlingen in een groep innemen, de balans tussen wat leerlingen geven en nemen en de ordening die binnen de groep ontstaat, worden voor een belangrijk deel beïnvloed door hun gezin van herkomst.
Door te herkennen wat een groep nodig heeft, kun je als docent en als mentor een groepsklimaat creëren waarin leerlingen kunnen leren en opgroeien.

Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Verschillende fasen die een groep doorloopt tijdens een cursusjaar en de invloed die een docent kan uitoefenen om die groep op een goede manier door elke fase te helpen.
  • Het verschil tussen afspraken en gedragscodes: wanneer en op welke manier kunnen afspraken en gedragscodes het meest effectief worden ingezet?
  • Het herkennen van vier verschillende soorten groepen ten aanzien van taakmotivatie en onderlinge samenhang; mogelijkheden om een groep hierin positief te beïnvloeden.
  • Het systemisch perspectief: de ordeningen in een groep. Hoe krijgt iedereen een plek?
  • Het leren omgaan met conflicten en weerstand; geweldloze communicatie.

Bij de training wordt gebruik gemaakt van Mentor van nu,
geschreven door Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen