Opleiding Jonge Kind Specialist

Onze visie op het jonge kind

De kleuter is in essentie de benaming voor een ontwikkelingsfase. In ons onderwijssysteem is deze fase gekoppeld aan twee leerjaren: groep 1 en 2. Het onderwijs aan deze doelgroep vraagt om een andere manier van ‘lesgeven’, aangezien je te maken hebt met ontwikkelingslijnen en (nog) niet met leerlijnen. Onderwijs bieden aan een kleuter is daardoor echt een vak apart. Leraren in de kleutergroepen dienen te beschikken over een scala aan didactische en pedagogische kennis en vaardigheden om de kinderen te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Daarnaast vraagt onderwijs geven aan jonge kinderen goede observatie- en differentiatievaardigheden en daarmee samenhangend ook organisatievaardigheden. Jonge kinderen leren op een integrale en spelende manier; dat wil zeggen dat het hele kind zich steeds ontwikkelt. De sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling hangen sterk met elkaar samen.

Dit bieden wij

  • Een uniek locatie (in regio Eindhoven, namelijk) de leer- en werkplek van OMJS in Helmond.
  • Docent die met twee voeten in de praktijk staan.
  • Directe vertaling naar eigen (team)processen en schoolbeleid.
  • Veel ruimte voor uitwisseling middels activerende werkvormen.
  • Voor de lerende, onderzoekende professional: toegang tot de digitale leeromgeving van OMJS om nieuwe inzichten met andere studenten delen en enkele uitgaven die je niet mag missen als leraar.
  • Gratis toegang tot Piex tijdens de duur van de gehele opleiding! Piex is dé verzamelplek als het gaat om online trainingen over onderwijskundige thema’s: van vernieuwend leren tot specifieke vakinhoud.

Opbouw

De opleiding bestaat uit drie modulen, verdeeld over twaalf dagdelen.

MODULE 1 
Dag 1  

  • Opzet van de opleiding – inhoud – houding – verhouding
  • Specifieke competenties en vaardigheden van een Specialist Jonge Kind (beroepsstandaard)
  • Onderwijsconcepten en het jonge kind – visie jonge kind
  • Het jonge kind belicht: kenmerken en ontwikkelingspsychologie

Dag 2 

  • Opbrengstgericht werken met jonge kinderen (cyclus OGW)
  • Groepsoverzichten, jaarplanning & methode
  • Thema(groeps)plannen
  • Ontwikkelingslijnen – leerplankader SLO
  • Visiespel

MODULE 2 
Dag 3  

  • De ontwikkeling van het brein
  • Rijping en ontwikkeling
  • Belang van herhaling
  • Spelen en bewegen
  • Rijke leeromgeving

Dag 4  

  • Spelend leren – spelontwikkeling
  • Het onderscheid tussen vrij spel, geleid en begeleid spel
  • Drie basishoeken: huishoek, bouwhoek, zand-watertafel
  • Checklist leeromgeving

Dag 5 

  • Rekendomeinen” getalbegrip – meten – meetkunde
  • Niveaus van leren
  • Werken met rekenroutines
  • Rekenen met prentenboeken

Dag 6  

  • Taaldomein: mondelinge taalvaardigheid
  • Woordenschat
  • Werken met taalroutines
  • Gesprekken met kleuters (spreken en luisteren)
  • Zwakke woordleerders / NT2

Dag 7  

  • Taaldomein: ontluikende en beginnende geletterdheid
  • Begrijpend luisteren – interactief voorlezen
  • Speel-leermateriaal: ontwikkelingsmaterialen
  • Taxonomie van Bloom – taal & denken

Dag 8  

  • Kijken naar ontwikkeling – observeren/registreren
  • Inzetten van peilingsspelletjes
  • Ontwikkeling van het jonge kind volgen (hoe, wat, waar, wanneer)
  • Ontwikkeling stimuleren (inzetten van de leeromgeving)
  • Intervisie

Dag 9  

  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Basiskenmerken
  • Executieve functies
  • Taken en rollen specialist jonge kind

Dag 10 

  • Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Verrijken met ontwikkelingsmaterialen
  • Verrijken van taal, met taal

MODULE 3
Dag 11  

  • Visie jonge kind en schoolontwikkeling in beeld gebracht.
  • Mijn verhaal in 10 minuten
  • Presentatie van de visie in het leerteam
  • Peerfeedback op de opdracht opbrengstgericht werken. n

Dag 12  

  • Persoonlijke opdracht op basis van specifieke competenties en vaardigheden van een Specialist Jonge Kind.
  • Mijn ontwikkeling in 10 minuten met peerfeedback
  • Diploma-uitreiking

Opbrengsten

  • Je kunt als Specialist Jonge Kind vanuit een onderbouwde visie op de ontwikkeling van het jonge kind, een beargumenteerd onderwijsaanbod realiseren.
  • Je kunt cyclisch en planmatig werken met collega’s (beredeneerd aanbod) en daarmee een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het jonge kind.
  • Je kent de ontwikkelingslijnen van het jonge kind en weet hoe je de ontwikkelingsgebieden kunt observeren, begeleiden en peilen en hoe je deze kunt registreren in het leerlingvolgsysteem van je school.
  • Je kunt vanuit theorie en achtergronden een rijke leeromgeving inrichten (passend bij de visie), die wordt ondersteund door goed klassenmanagement (structuur en routines).
  • Je kunt (in overleg met de directie) beleid ontwikkelen en collega’s ondersteunen en begeleiden bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs aan het jonge kind op je eigen school.

Certificering

Deze opleiding is erkend door CPION als registeropleiding SPEN (Stichting Permanente Educatie Nederland).
Wij zijn trots op de erkenning door CPION: álle opleidingen van Onderwijs Maak Je Samen zijn gecertificeerd en erkend door CPION (Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland). CPION is een onafhankelijke organisatie die o.a. post-initiële opleidingen toetst, certificeert en registreert. Dat betekent dat alle opleidingen van Onderwijs Maak Je Samen positief getoetst zijn en voldoen aan de eisen van permanente kwaliteitsbewaking en actualiteit.

Toelatingseisen

  • In bezit van een relevant hbo-diploma met een onderwijsbevoegdheid po of vo (voorkeur: Leraar Basisonderwijs of equivalent daarvan).
  • Een leer-/werkplek waar je de praktijkopdrachten kunt uitvoeren.

Startdata en locaties

  • Helmond 10 nov. 202512 bijeenkomsten€ 2695Incl boek
  • Utrecht 28 nov. 20256 bijeenkomsten€ 2695Incl boek