Vervolgcursus voor werkplekbegeleiders vo en mbo

Begeleiding ontstaat in interactie met de student in de specifieke context van de school. Om deze taak goed uit te voeren heeft de werkplekbegeleider specifieke vaardigheden nodig. In de basistraining is kennisgemaakt en geoefend met vaardigheden zoals het voeren van begeleidings- en beoordelingsgesprekken.

Vervolgcursus (incompany)

In deze incompany vervolgcursus staan een aantal hulpmiddelen centraal die de werkplekbegeleider helpen recht te doen aan de verschillende manieren waarop studenten leren en dus ook begeleid willen worden.

U maakt kennis met verschillende praktische ‘tools’ die je handelingsrepertoire als begeleider vergroten en ertoe bijdragen de begeleiding van een student meer op maat vorm te geven.

Voor wie

Deze cursus is bedoeld voor docenten in het vo en mbo die studenten van een lerarenopleiding begeleiden en de basiscursus voor werkplekbegeleiders hebben afgerond.

Programma

Bijeenkomst 1: observeren en het geven van gerichte feedback en het inzetten van kenmerken van coachen op kwaliteit.

Bijeenkomst 2: het pedagogische prioriteitenspel, een middel om over eigen handelen en dat van studenten na te denken.

Bijeenkomst 3: verdiepende gesprekken aan de hand van het ui-model van Korthagen en/of Bateson.

In overleg met de deelnemers kan de inhoud van het programma aangepast worden

Werkwijze

In de bijeenkomsten worden theorie en praktijk afgewisseld. Er is voldoende tijd om ervaringen uit te wisselen en van en met elkaar te leren.

Je ontvangt een certificaat indien je alle bijeenkomsten aanwezig bent geweest.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg3 bijeenkomsten