Leertraject voor schoolopleiders

Over het Leertraject voor schoolopleiders

Als schoolopleider werk je op verschillende niveaus en in diverse rollen mee aan de kwaliteit van de opleidingsschool. Denk hierbij aan samenwerking met werkplekbegeleiders, instituutsopleiders en andere betrokkenen binnen de onderwijsregio. Dit leertraject biedt zicht op het complexe speelveld van schoolopleiders en geeft handvatten om keuzes te onderbouwen, zodat je jouw rol binnen de partnerschap samen opleiden goed kunt uitvoeren. Er wordt ook gewerkt aan het verkrijgen van inzicht in en het uitbouwen van de benodigde bekwaamheden, mede gebaseerd op gezaghebbende bronnen. De eigen kwaliteiten van de schoolopleider worden daarbij als vertrekpunt genomen.

Programma Leertraject voor schoolopleiders

Het traject bestaat uit tien dagdelen: 3 hele dagen en 4 dagdelen. Na een uitgebreide kennismaking wordt aan het begin van het traject de complexiteit van het speelveld verkend. Daarbij is er aandacht voor de verschillende niveaus waarop een schoolopleider acteert en de rollen die daarbij horen, zoals coördinator binnen de opleidingsschool, begeleider van startende collega’s tijdens de inductieperiode, en verbinder in de kwaliteitszorg opleidingsschool.

In de volgende dagdelen staan we stil bij de taken van de schoolopleider, zowel op het niveau van de school als binnen bredere netwerken zoals de onderwijsregio. Via activerende werkvormen verkennen we thema’s zoals het beroepsbeeld, leiderschap, leeromgeving, organisatie van de opleidingsschool, partnerschap, en kwaliteits- en schoolcultuur. Er is nadrukkelijk aandacht voor het professionaliseren van de schoolopleider, met ruimte voor individuele leerdoelen die aansluiten bij de ontwikkeling van de eigen opleidingsschool.

Schoolopleiders coachen elkaar in leergroepen, waarbij parallelle processen worden ingezet: zij begeleiden en beoordelen elkaar zoals zij ook studenten begeleiden en beoordelen. Tijdens de afsluitende dag presenteren de deelnemers hun ontwikkeling als schoolopleider, geven zij elkaar feedback en reflecteren zij op hun bijdrage aan het samen opleiden binnen hun partnerschap.

Voor wie is het bedoeld

Voor docenten of begeleiders in het voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die aanstaande leraren begeleiden én betrokken zijn bij het ontwikkelen van de begeleidingsinfrastructuur en -cultuur van de school.

Hoe ziet het traject eruit

Aan de hand van uiteenlopende en activerende werkvormen wordt er elke bijeenkomst aan één of meerdere thema’s gewerkt. Actuele theorieën worden verkend en met praktische opdrachten vertaald naar de eigen beroepspraktijk. Er wordt met en van elkaar geleerd en er is veel ruimte voor vragen uit de groep.

Wat komt er aan bod

In het traject komen de volgende hoofdthema’s aan de orde:

  • Opleiden
  • Begeleiden
  • Beleid

In de eerste helft van het traject staat met name het opleiden en begeleiden centraal, waarbij aandacht wordt geschonken aan de koppeling tussen theorie en praktijk. Een kernvraag is: hoe kan ik mijn kwaliteiten als schoolopleider bewuster inzetten en verder ontwikkelen? Een andere belangrijke vraag is: hoe kan ik de kwaliteiten van werkplekbegeleiders en van studenten het beste tot hun recht laten komen?

In de tweede helft staat het thema beleid meer centraal. U krijgt zicht op de (verdere) implementatie van de begeleidingsstructuur binnen uw eigen organisatie en maakt hiertoe een plan van aanpak. Ook krijgt het kwaliteitskader samen opleiden aandacht.

Certificering

U ontvangt een certificaat indien u alle bijeenkomsten heeft gevolgd. In overleg met de trainer(s) mag u, indien noodzakelijk, één cursusmiddag missen. De eerste en de laatste bijeenkomst – dit zijn hele dagen – zijn verplicht. Daarnaast maakt u een eindproduct, een zogenaamde ‘digitale vitrine’. In deze vitrine wordt het leer-en ontwikkelproces dat u heeft doorgemaakt zichtbaar. Daarnaast bevat de vitrine een veranderplan, inclusief een communicatieplan dat gericht is op het opleiden binnen de eigen school.

Snel naar

inschrijven