Intervisor worden

Intervisie is een krachtige manier om samen met collega’s op een professionele, methodische manier te kijken naar wat niet lekker loopt in jouw les. Door het stellen en beantwoorden van verhelderende vragen neem je de situatie op een gestructureerde manier onder de loep en komt er zicht op mogelijke oplossingen. Daarbij reflecteer je steeds op je eigen gedrag en je interactie met de leerlingen: wat doe ik in deze lessituatie en wat is het effect daarvan?

Bij veel scholen volgen nieuwe docenten een inductieprogramma. Onderdelen daarvan zijn trainingen, coaching en ook intervisie. In deze training leer je alles over intervisie.

In deze twee dagdelen leer je wat de rol van een intervisor is. Wat zijn de voorwaarden voor intervisie? Hoe voer je een effectief intervisiegesprek? Welke basisvaardigheden heb je nodig om de ander inzicht te geven in het eigen gedrag? Wat kun je je in jouw rol als intervisor verwachten en wat kom je zoal tegen tijdens een traject?

Je krijgt handvatten om meteen aan de slag te gaan met de eerste intervisiebijeenkomst. Je werkt met de handige kaartjes die naadloos aansluiten bij het boek ‘De zes rollen van de leraar’ (2018, Martie Slooter). Met het concrete stappenplan voor een intervisiebijeenkomst ben je ervan verzekerd dat het gesprek effectief en resultaatgericht is. In de training komt ook aan bod hoe je intervisie in de school succesvol opzet.

Resultaten

Resultaten voor jou:

  • Na afloop van de opleiding voor intervisor heb je een goed beeld van jouw rol als intervisor.
  • Kun je meteen in de praktijk van start gaan met het toepassen van kennis en de geleerdere vaardigheden in de intervisiebijeenkomsten.
  • Heb je leren werken met de intervisiekaarten van de Zes rollen van de leraar.
  • Na de opleiding kun je een intervisiebijeenkomst professioneel begeleiden met als resultaat dat de ander gaat leren en zich gaat ontwikkelen.
  • Heb je documenten met betrekking tot het opzetten van intervisie op jouw school.

Resultaten voor jouw school:

  • Intervisie is een belangrijk onderdeel van het inductieprogramma. Maar zonder die inbedding in een inductie programma is het ook een manier om de kwaliteit van het onderwijs op de school te behouden, te verbeteren of een onderwijsvernieuwing binnen jouw school te stimuleren.
  • Jouw school kan namelijk betere begeleiding bieden in een veilige setting, aan zowel startende als ervaren leraren.

Werkwijze

In de training werken volgens het principe van een korte theoretische achtergrond gevolgd door opdrachten met toepassing, verdieping en reflectie. We ronden de opdrachten af met een plenaire bespreking.

Tussen de twee dagdelen krijg je huiswerk.

Praktische informatie

  • Voor: coaches en toekomstige intervisoren in het onderwijs PO, VO, MBO
  • Duur: 2 dagdelen
  • Trainer: Martie Slooter
  • Incl. DE ZES ROLLEN VAN DE LERAAR INTERVISIEKAARTEN van Martie Slooter (2020).

Startdata en locaties

  • Utrecht datum in overleg2 bijeenkomstenincl. boek