Na de lezing ‘Autisme anders bekijken’, of in combinatie met uw reeds aanwezige kennis, levert het veel op om de opgedane kennis toe te passen op de eigen praktijk. In deze module oefenen deelnemers zich in het zoeken naar oorzaken van gedrag. Daarnaast gaan zij aan de slag met eigen casussen. Er wordt geoefend met het boven water krijgen van de individuele ondersteuningsbehoeften, en met het zoeken naar mogelijkheden in de eigen praktijk om deze ondersteuning vorm te geven. Daarnaast wordt er ook geoefend met een eigen casus.
Omschrijving:
Door middel van een aantal praktische opdrachten koppelen professionals de theorie over autisme aan hun eigen praktijk en handelen. Als voorbeeld; er wordt voor een eigen leerling een schema ingevuld (een papieren weergave van een autismepaspoort) waarin de specifieke ondersteuningsbehoeften van die leerling vastgelegd wordt. Vervolgens wordt er bekeken wat dit voor consequenties heeft voor het handelen van de professional. Ook wordt er gewerkt met casussen; er wordt uiterlijk waarneembaar gedrag voorgesteld, met de vraag waar dit gedrag vandaan zou kunnen komen. Hierdoor oefenen professionals zich in het zogenaamde ‘ijsbergdenken’. De workshop Autisme Anders Benaderen is gevalideerd door Registerleraar.nl. Deze workshop wordt door het onderwijs of de zorg vaak gecombineerd met een lezing zodat er een ruim dagdeel of zelfs een hele dag gevuld kan worden.
Waar:
Bijeenkomsten worden op uw eigen locatie verzorgd. In overleg kan er ook uitgeweken worden naar een beschikbare ruimte in Utrecht.
Voor wie:
– leerkrachten BO/SO/VO/VSO
– intern begeleiders
– logopedisten
– orthopedagogen
– vakleerkrachten
– ambulant begeleiders
– zorgmedewerkers
Aantal deelnemers:
De workshop wordt gegeven voor groepen van 10 tot 25 personen