Driedaagse training voor conciërges in het onderwijs die vaardiger willen worden in de omgang en communicatie met leerlingen. Aan de orde komen:
- Omgaan met leerlingen;
- Communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
- Omgaan met asociaal gedrag en agressie;
- Optreden en handelen (via praktijkopdrachten).
Algemeen
Binnen veel conciërge- en andere ondersteunende functies in het (voortgezet) onderwijs is het van belang dat de medewerker goed kan omgaan en communiceren met leerlingen. Tijdens pauzes, tussenuren, in de kantines of op het schoolplein, steeds vaker hebben deze medewerkers immers een direct en intensief contact met leerlingen van de school en hun ouders. Aan hun sociale- en communicatieve vaardigheden en het pedagogisch inzicht worden dan ook steeds hogere eisen gesteld. Weten wat jongeren beweegt, hoe je ze kunt motiveren, welke problemen en emoties ze hebben en op welke wijze je hun gedrag kunt sturen zijn daarbij belangrijke aandachtspunten. Tijdens deze 3-daagse training verwerven deelnemers inzicht in de omgang en communicatie met leerlingen. Er is tijdens deze praktische training veel aandacht voor het oefenen van vaardigheden, bijvoorbeeld het leren reageren en handelen bij asociaal en agressief gedrag.
Inhoud
Jongeren, motivatie en gedrag
Jongerencultuur, verschillen in leerlingen en gedrag, wat beweegt jongeren? Motiveren van leerlingen en beïnvloeden van gedrag, complimenten of straffen, normen en waarden.
In interactie met leerlingen
Noodzakelijke sociale-, communicatieve en pedagogische vaardigheden, het belang van een positieve leerling gerichte benadering, ‘plus’ taal, gedrag beïnvloedt gedrag, diverse gespreksvaardigheden, toezicht houden en surveillance, omgaan met conflicten tussen leerlingen.
Omgaan met asociaal en grensoverschrijdend gedrag
Professioneel omgaan met en reageren op ongewenst gedrag van (groepen) leerlingen en ouders: tips en technieken, situationele gespreksoefeningen : correctiegesprekken, omgaan met weerstanden en boosheid, grenzen stellen, invoelend vermogen en reflecteren van emoties.
Praktische opdrachten
Tijdens de drie dagen oefenen deelnemers op een prettige en veilige manier diverse vaardigheden en communicatietechnieken. Deelnemers oefenen daarbij diverse situaties die ze in de omgang met leerlingen kunnen tegenkomen.