Docenten

Kernachtig komt het erop neer dat je als docent bezig bent met je vak en je leerlingen.

Met de onderwerpen hieronder kan ik je concreet ondersteunen. 

  • Klassenmanagement
    • De leerlingen komen binnen: druk pratend, rustig, gelaten, met een pet op, in een nieuwe trui, kauwgom kauwend, giebelend, …

      Wat doe je (niet)? Wat zeg je (niet) om je les te starten?

      Eenvoudige vragen, als je het antwoord weet en lastige vragen als je ze herkent als je eigen (leer)vraag.

      Een structuur kan helpend zijn.

      Hieronder enkele tips voor je volgende les:

      •     Wees duidelijk in je verwachitngen zowel in gedrag als opdracht

      •     Corrigeer bij kleine verstoring zoveel mogelijk geruisloos

      •     Investeer in de relatie met de leerling

      •     Er praat maar één persoon in de les

      •     Wees vooral jezelf

      •     Geef regelmatig een compliment

  • Variatie in werkvormen
    • Onze leerlingen volgen zo’n 6 tot 7 lessen per dag (en soms meer…). Loop eens een (halve) dag met een klas mee, dan weet je genoeg.

      Om de leerlingen alert te houden is het van belang dat er variatie in de les is. Dit betekent dat je vooral moet doen waar je goed in bent en ook hierin kun je varieren. 

  • Lesobservaties
    • Aan de hand van een (schooleigen) kijkwijzer die bijvoorbeeld geschoeid kan zijn op de rollen van de docent of  op het toezichtskader kan er gekeken worden naar de les . Dit kun je zelf doen door een les voor een deel op te laten nemen of door een lesobservatie.

      Het nagesprek is hierbij van belang zodat je gerichte feedback krijgt op de les.

  • Mentoraat
    • Een van de aandachtspunten van onderwijs is de persoonsvorming van de leerling (Biesta). Hierin speelt de mentor een belangrijke rol en is de spil in de persoonlijke begeleiding. Daarnaast is de mentor het eerste aanspreekpunt voor de leerling en zijn ouder(s), verzorger(s) en hiermee ook vaak het ‘gezicht’ van de school.

      Een van de belangrijkste competenties voor het uitvoeren van het mentoraat is zorgen voor goede en effectieve communicatie met leerlingen, ouders en collega’s.

  • Communicatie
    • Hierbij kan het gaan over de gesprekstechnieken en communicatieregels.

      Communicatie gaat vooral over de manier waarop een boodschap wordt gegeven en de contekst waarin het plaatsvindt. In lastige situaties kunnen de regels wel in je hoofd zitten, maar dan kun je hinder hebben van je emoties (die vaak winnen)

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg