Basiscursus Levensvaardigheden in het onderwijs met ACT

Ervaar je de hoge werkdruk in het onderwijs, worstel je met complex gedrag van leerlingen en lijkt je to-do lijst nooit af te komen? Je weet dat het anders kan, maar hoe pak je dat aan? Wil je ontdekken hoe je zowel jezelf als je leerlingen en collega’s kunt helpen om veerkrachtiger met tegenslagen om te gaan, terwijl je trouw blijft aan wat echt belangrijk is?

Tijdens deze training maak je kennis met ACT (Acceptance & Commitment Training) en de toepassingen ervan op school of in het onderwijs. ACT, ontwikkeld door Steven Hayes en anderen, is een vorm van derde generatie gedragstherapie die je helpt om flexibeler om te gaan met uitdagingen en je leven bewuster en waardegericht vorm te geven.

ACT gaat echt over doen. Het gaat om vaardigheden die je kunt leren. In deze training doen we dan ook veel ervaringsoefeningen die je zelf doorloopt, zodat je ze daarna kunt toepassen in je klas, school en bij collega’s.

Programma-opbouw
De eerste bijeenkomst staat in het teken van introductie. Er is veel data beschikbaar over het welbevinden van de jeugd. Ook ervaren veel leraren een verhoogde werkdruk. Er wordt nogal wat van het onderwijs gevraagd. We nemen de stand van zaken door voor wat betreft het welbevinden en waarom we denken dat juist ACT in het onderwijs zo’n goede aanvulling kan zijn. We hebben het kort over het verschil tussen ACT-therapeuten en ACT-coaches, het verschil met ACT en andere werkwijzen zoals CGT en starten met een introductie van de ACT Hexaflex en kijken naar vermijding en defusie. We zullen steeds de koppeling maken van theorie naar ervaringsoefeningen en toepassing in de scholen.

In de tweede bijeenkomst komen we terug op het huiswerk, duiken we in mindfulness, defusie, waarden en een flexibele zelfbeleving. We behandelen de theorie, doen veel ervaringsoefeningen en oefenen met het toepassen in de schoolcontext.

In de derde bijeenkomst behandelen we actieve acceptatie, zelfcompassie, kijken we naar jouw rol in de school met betrekking tot ACT en hoe je dit in school kunt implementeren. Alles komt samen in de ACT matrix en/of het kruispunt uit ACT4school.

Wat leer je

Na deze cursus:

  • Heb je kennis van de positieve psychologie, psychologische flexibiliteit en veerkracht.
  • Ben je je bewust(er) van jouw eigen (onbewuste) drijfveren, overtuigingen en hoe die jou bewegen in je professionele rol. Je kunt je gedachten en gevoelens van een beetje afstand bekijken.
  • Ben je je bewust van jouw eigen processen en levensvaardigheden en die van de mensen om je heen.
  • Kun je denken vanuit een positief psychologisch kader, waarbij psychologische flexibiliteit en veerkracht tot je basishouding behoren.
  • Ben je je steeds bewust van je eigen handelen, jouw rol en verantwoordelijkheden als mens en als professional in verschillende situaties
  • Ben je in staat om het welbevinden en de veerkracht van jouw leerlingen en collega’s te helpen vergroten.

Voor wie

  • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT’er
  • Daarnaast is de cursus ook geschikt voor Orthopedagoog-generalist BIG, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, Basispsycholoog, Orthopedagoog

Praktische informatie

Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Data & tijden
Di 24 maart 2026 van 09:30-16:30
Di 7 april 2026 van 09:30-16:30
Di 21 april 2026 van 09:30-16:30

Locatie
RINO Groep, Oudenoord 6, Utrecht

 

Startdata en locaties

  • Utrecht 24 mrt. 20263 bijeenkomsten€ 815