Systemisch begeleiden helpt je de onderstroom in teams te begrijpen en er grip op te krijgen. Je ontdekt waardoor medewerkers en teams in flow raken en waardoor het kan stagneren. Je leert de basisprincipes van het Systemisch Werken binnen organisaties . We gaan ontdekken wat systemen zijn, hoe ze werken en wat de eigenschappen zijn. We oefenen systemisch met de drie rollen van de kwaliteitscoördinator en ontdekken welke systemische leiderschapskwaliteiten hierin leidend zijn. Er is ook gelegenheid om een casus in te brengen. We gaan interactief aan de slag, waarbij ervarend leren centraal staat. Zowel het hoofd als het lichaam wordt aangezet. De praktijk wordt ondersteunt door theorie van het systemisch werken.
Opbrengst
Aan het einde van deze dag:
- Heb je geoefend met allerlei systemische interventies
- Heb je zicht op jouw systemische plek binnen de organisatie
- Ken je de basisprincipes van het systemisch werken
- Ken je het verschil tussen analytisch en systemisch interveniëren en begeleiden en ken je een aantal mogelijkheden om te interveniëren in de onderstroom
- Ken je de drie basis kwaliteiten van systemisch (bege)leiderschap
Voor wie?
Deze bijeenkomst is met name interessant voor intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren, beeldcoaches en gedragsspecialisten.
Programma
Deze bijeenkomst vindt 25 maart 2026 plaats bij de LBBO in Bilthoven.
- 9:30 uur start van de dag, check-in
- 10:00 uur systemisch werken, blok 1
- 12:30 uur lunch
- 13:30 uur systemisch werken, blok 2
- 16:30 uur einde
Benodigde voorkennis
Er is geen voorkennis vereist. Belangrijk is je intrinsieke motivatie om er te zijn.
Over de spreker
Henry Koopman heeft ruimte ervaring in het systemisch werken binnen het onderwijs en de jeugdzorg. Hij werkt als leiderschapscoach, teamcoach en systemisch opleider in onderwijs, (jeugd)zorg en de Non/sociale-profitsector. Henry is 18 jaar binnen het primair onderwijs werkzaam geweest in diverse functies. Henry is daarnaast tien jaar gezinshuisouder geweest voor kinderen met ex- en internaliserend gedrag.