De basis voor rekenvaardigheid (1) 

Algemeen

  • Doelgroep: Deze online cursus is geschikt voor leerkrachten en iedereen die te maken heeft met pedagogiek of onderwijskunde of daarin geïnteresseerd is.
  • Studieduur: 8 uur
  • Prijs: Gratis
  • Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld.
  • Aan het eind van elk thema wordt er een reflectievraag gesteld.
  • Er worden open vragen gesteld om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.

Inhoud

  • Verder groeien
  • Passende activiteiten
  • Betekenis geven aan cijfers
  • Omgaan met grotere getallen

Leerdoelen

  • Je begrijpt en kunt uitleggen welke aspecten (mede)bepalen of in ons rekenonderwijs het leerproces van elk kind centraal kan staan.
  • Je kunt uitleggen hoe voorkomen kan worden dat de nadruk vooral ligt op het invullen van antwoorden en (korte termijn-) toetsresultaten.

Materialen

  • Artikelen
  • Video’s
  • Verschillende soorten vragen

Toetsing

  • Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.

Waarom deze cursus?

  • Theorie:
    Deze eerste cursus over de basis voor rekenvaardigheid is bedoeld voor leraren en bespreekt waarom het rekenonderwijs een herziening zou moeten ondergaan om de basis voor rekenvaardigheid te kunnen leggen.
  • Reflectie:
    Je kan een eigen mening formuleren over een eventuele herziening van het huidige rekenonderwijs.
  • Praktische handvatten:
    Door het volgen van deze cursus werk je aan het leren onderbouwen van een mening

Startdata en locaties

  • Online