Wijzer Ontwerpen

Introductie

Wil je je onderwijs naar een hoger niveau tillen met een duurzaam en effectief curriculum? Als school wil je immers dat zoveel mogelijk leerlingen succesvol zijn. Maar wat doe je als je huidige curriculum niet voldoet? Hoe kun je het vernieuwen of verbeteren, en waar moet je allemaal rekening mee houden? Wijzer Ontwerpen is een vierdaagse leergang voor leerkrachten, Kwaliteitscoördinatoren en schoolteams die op zoek zijn naar inzichten en ondersteuning voor thematisch ontwerpen. De leergang biedt een gevarieerd programma waarin ontwerptools centraal staan om jou en je team te helpen praktisch aan te slag gaan. De nieuwste theoretische inzichten en praktische tips van expert thema ontwerpers komen langs.

  • In onze leergang leer je stap voor stap hoe je een krachtig curriculum ontwikkelt.
  • We begeleiden je door essentiële fasen voor curriculum ontwikkeling o.a.: curriculumanalyse, -ontwerp, -evaluatie en -implementatie.
  • Je leert hoe je een samenhangend curriculum creëert dat aansluit bij de leerinhouden, toetsing, lesactiviteiten, en de rol van de leerkracht.

Voor wie

Voor leraren, kwaliteitscoördinatoren en PO-teams.

Programma

De leergang bestaat uit vier modules en vier dagen, waarvan je 4 fysieke bijeenkomsten bijwoont van 09:00 tot 16:00 uur. De totale studielast is 35 uur.

Elke module van de leergang bouwt voort op de kennis en inzichten die in de vorige module zijn aangeboden. Dit maakt dat de leergang overzichtelijk en tegelijkertijd zeer toepasbaar is.

Ondanks dat in elke module dezelfde fases terugkomen, heeft elke module een focus. De focus is gebaseerd op een specifiek onderwerp van waaruit we naar het themaontwerp gaan kijken. Dit levert op dat elke module je de kans biedt om een thema vanuit steeds weer andere invalshoeken te analyseren en verbeteren.

Wat komt er in elke module aan bod?

Module 1 – Grip op ontwerpen
Duur van de module: 1 dag (exclusief voorbereiding en opdrachten)

In deze eerste module staat de analyse van het onderliggende curriculum of leerlijn van een thema of lessenserie centraal. Als je leerlingen namelijk eerlijkere kansen wilt geven, zul je eerst kritisch naar je curriculum moeten kijken.

Je leert in deze module hoe je (samen met collega’s) inzichtelijk maakt wat er precies geleerd wordt in een thema of serie aan lessen. Je krijgt tips hoe je dat visueel kunt maken en hoe je daarin ook het ‘schaduwcurriculum’ zichtbaar kunt maken. Je krijgt hierdoor grip op de onderdelen van een thema of serie aan lessen die onbedoeld de tijd vullen, maar onvoldoende bijdragen aan het behalen van gestelde doelen.

Module 2 – Kennisrijk ontwerpen
Duur van de module: 1 dag (exclusief voorbereiding en opdrachten)

Vanaf de tweede module ga je aan de slag met je eerste (her)ontwerp. Deze ga je steeds verder uitbouwen en verbeteren in module 3 en 4. In module 2 richt je je als eerste op de kennisopbouw van je thema. Welke kennis wil je leerlingen leren en in welke volgorde? Hoe maak je dat visueel, voor jezelf, voor je team en voor je leerlingen? En op welke manieren kunnen taal en rijke teksten daar een rol bij spelen?

Module 3 – Samenhangend ontwerpen
Duur van de module: 1 dag (exclusief voorbereiding en opdrachten)

De derde module voegt de complexiteit van samenhang toe aan je thematisch ontwerp. Zoals we weten kan samenhang, zeker door middel van taal en lezen, een grote meerwaarde hebben voor het leren van leerlingen. Toch zitten hier ook uitdagingen aan verbonden. Teveel samenhang willen realiseren kan leiden tot teveel complexiteit en onduidelijkheid bij leerlingen (Wilschut & Pijls, 2018).

In deze module richten we ons daarom op gebalanceerde samenhang van zaakvakinhoud met taal en lezen. Ook kijken we naar hoe we leerlingen, door middel van visualisaties en opdrachten, kunnen helpen om de samenhang van een thema te gaan zien.

Module 4 – Toepassingsgericht ontwerpen
Duur van de module: 1 dag (exclusief voorbereiding en opdrachten)

De vierde en laatste module gaat over hoe je leerlingen in een thema helpt om kennis te gebruiken. Kennis gaat namelijk vooraf aan vaardigheden, maar zonder toepassing wordt kennis niet betekenisvol. Kennis moet daarom idealiter in de context van vaardigheden worden onderwezen. Een goede kennisopbouw is de start. Maar leren toepassen van kennis zorgt ervoor dat kennis kan consolideren en zinvoller wordt voor leerlingen (D. Willingham, 2009). In andere woorden: we moeten leerlingen actief aan het denken zetten om kennis betekenis te geven.

In deze module leer je om effectieve toepassingsopdrachten te ontwerpen en toe te voegen aan je thema en lessen. Daarnaast kijken we ook naar de balans tussen alle onderdelen die we tot nu behandeld hebben en hoe je dat (met je team) kan evalueren.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 2 okt. 20254 bijeenkomsten€ 1250
  • Amsterdam 6 jan. 20264 bijeenkomsten€ 1250