Wetenschap en Techniek inspiratiedag

Kansrijk

Wetenschap en techniek zijn onderdeel van ons dagelijks leven. Juist daarom zijn er zoveel mogelijkheden om er in school mee aan de slag te gaan. Dat kan zonder dat het extra onderwijstijd kost. Wetenschap en techniek zijn namelijk op een slimme en haalbare manier te integreren met natuur- en techniekonderwijs, aardrijkskunde, geschiedenis en handvaardigheid.

Tijdens deze inspiratiedag leer je alles over onderzoekend en ontwerpend leren. In de workshops ga je zelf met de praktijk aan de slag. Ook leer je hoe je collega’s kunt inspireren en motiveren en wat je moet doen om van wetenschap en techniekonderwijs een succes te maken.

Programma

9.00 – 9.15 uur Inloop

9.15 – 9.30 uur Opening en kennismaken

9.30 – 10.15 uur Wetenschap en techniekonderwijs in de basisschool
Voor we aan de slag gaan met onderzoekend en ontwerpend leren, wordt er een een quickscan gemaakt van wetenschap en techniekonderwijs bij jou op school. We bespreken wat de kansen, belemmeringen en uitdagingen zijn en hoe je ermee om kunt gaan.

10.15 – 10.45 uur Onderzoekend en ontwerpend leren
Onderzoekend en ontwerpend leren zijn de basis voor wetenschap en techniekonderwijs, maar wat voor idee zit erachter en hoe doe je dit in de klas. En… kun je onderzoekend en ontwerpend leren ook integreren?

10.45 – 11.15 uur Pauze

11.15 – 12.15 uur Workshop onderzoekend leren ‘De springende bal’

Wie speelt er niet regelmatig met een bal? Zeker kinderen zijn dol op ballen; voetballen, korfballen, tennissen of gewoon fijn overgooien of stuiteren met een bal. Wat maakt spelen met een bal zo aantrekkelijk?

  • Hoe en waarom een bal springt?
  • Experimentereren, waarnemen, onderzoeken en verklaren

12.15 – 12.30 uur Reflectie

  • Bezinning op de kansen voor ontwerpend leren in de praktijk.

12.30 – 13.30 uur Lunch

13.30 – 14.00 uur Slimme vragen stellen
Van vragen word je wijs. Dat geldt ook bij wetenschap en techniekonderwijs. Maar hoe stel je vragen en welke vragen werken wel en welke vragen werken niet? Bij onderzoekend en ontwerpend leren horen verschillenden vragen die je in iedere fase een stap verder kunnen helpen.

14.00 – 14.30 uur Workshop ontwerpend leren ‘Draaien maar’

Je wordt uitgedaagd om met beperkte middelen een eenvoudige elektromotor te ontwerpen, waarmee je ook nog eens een een voorwerp kan laten draaien. Hoe pak je dit aan en hoe werk je ideeën uit tot een werkend prototype?

  • Bedenk iets dat draait
  • Ontwerp een werkend prototype

14.30 – 15.00 uur Pauze

15.00 – 15.30 uur Workshop ontwerpend leren ‘Draaien maar’

  • Test het prototype
  • Onderzoek de werking van het prototype
  • Verbeter en varieer het prototype

15.30 – 15.45 uur Schoolconcept en wetenschap en techniekonderwijs

  • Hoe je van wetenschap en techniekonderwijs een succes maakt

15.45 – 16.00 uur Reflectie en afsluiting

Doelgroep

Leraren uit het (speciaal)primair onderwijs met interesse voor wetenschap en techniekonderwijs.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg1 bijeenkomst
  • Dordrecht 1 okt. 2025€ 385