Studenten krijgen tijdens hun lerarenopleiding vaak het advies om later als docent vooral zichzelf te zijn. De vraag is of dit een verstandig advies is. Zo valt het bijvoorbeeld niet mee om ‘jezelf’ te veranderen wanneer je als docent problemen met een leerling of een klas ervaart. Daarnaast is het tonen van bepaalde emoties soms onwenselijk, wanneer het op dat moment niet effectief is.
In deze Edubite krijg je één van de tien tips aangereikt die Peter Teitler in de EduSerie Lessen in orde de revue laat passeren. Je reflecteert op deze tip en bekijkt hoe je deze toe kunt passen in jouw onderwijspraktijk.
Smaakt dat naar meer? Bekijk dan ook onze andere EduSeries rond klassenmanagement!
Beschrijving
Studenten krijgen tijdens hun lerarenopleiding vaak het advies om later als docent vooral zichzelf te zijn. De vraag is of dit een verstandig advies is. Zo valt het bijvoorbeeld niet mee om ‘jezelf’ te veranderen wanneer je als docent problemen met een leerling of een klas ervaart. Daarnaast is het tonen van bepaalde emoties soms onwenselijk, wanneer het op dat moment niet effectief is.
In deze Edubite krijg je één van de tien tips aangereikt die Peter Teitler in de EduSerie Lessen in orde de revue laat passeren. Je reflecteert op deze tip en bekijkt hoe je deze toe kunt passen in jouw onderwijspraktijk.
Over EduBites
EduBites zijn lesmodules waarin je in korte tijd een ‘hapje’ kennis krijgt waar je direct mee aan de slag kunt in jouw dagelijkse (les)praktijk. Afhankelijk van de diepgang duren Edubites 15 tot 30 minuten.
De EduBites van Eduseries bestaan standaard uit drie pijlers:
- ‘Kijken en luisteren’: kennis ophalen door middel van een video of podcast;
- ‘Denken’: verdiepende literatuur en/of reflectie;
- ‘Doen’: een praktische toepassing of opdracht in de eigen (les)praktijk.
Afhankelijk van het onderwerp van de EduBite kan de volgorde van deze pijlers wisselen, of worden zij aangevuld met andere leermiddelen.
Praktische informatie
LERAREN
Deze EduBite is gericht op individuele leraren in het voortgezet onderwijs en het MBO die interesse hebben in Lessen in orde.
ONLINE
Individuele, online EduBite, op eigen tempo uit te voeren.
STUDIEDUUR
– Online: 20 minuten, exclusief praktijkopdracht en inhoudelijk artikel.
– Afronding: binnen een maand.
LESMATERIAAL
We raden het boek Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk (Uitgeverij Coutinho) aan.