Voorlichting geven aan studiekiezers

Jaarlijks maken tienduizenden jongeren met verschillende achtergronden een keuze uit een groot aantal studies. Ben jij docent, opleidingsmanager of voorlichter op een roc, hbo of universiteit en geef je voorlichting aan studiekiezers? Dan heb jij onderstaande vragen vast al eens aan jezelf of aan je collega’s gesteld:

  • Hoe zorg jij dat jouw opleidings- of sectorverhaal aansluit bij de drijfveren en belevingswereld van jonge studiekiezers?
  • Hoe krijg je jongeren enthousiast voor jouw opleiding en onderwijsinstelling?
  • Op basis waarvan maken zij uiteindelijk hun studiekeuze? Hoe kun je studiekiezers daarbij ondersteunen?
  • En hoe kom je tot een onderscheidend, duidelijk en aansprekend verhaal?

Na deze cursus kan je niet alleen antwoord geven op al deze vragen. Je kunt deze kennis direct inzetten om jouw voorlichtingsverhaal – zowel qua inhoud als in vorm – aan te scherpen.

Youngworks adviseert al ruim 20 jaar vele roc’s, hogescholen en universiteiten. We scanden tientallen open dagen en hielden honderden interviews met jongeren en hun ouders. Al deze kennis en ervaringen hebben we voor je gebundeld in deze cursus.

Wat kun je verwachten?

De cursus bestaat uit (korte) 36 lessen met een totale kijktijd van 1,5 uur, die je zelfstandig of met collega’s kunt bekijken. In 5 hoofdstukken gaan we van inzicht in de doelgroep en het studiekeuzeproces naar het komen tot een nieuw voorlichtingsverhaal.

  1. De studiekiezer: Hoe kun je rekening houden met de behoeften en belevingswereld van jonge studiekiezers? Hoe beïnvloedt hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling hun studiekeuzeproces? Kortom: hoe raak en inspireer je het puberbrein?
  2. Het studiekeuzeproces: Hoe doorlopen jongeren hun studiekeuzeproces? Welke fases kun je daarin onderscheiden? Waarop baseren jongeren inhoudelijk hun keuzes? Wat is de rol van vo-scholen en ouders in het studiekeuzeproces?
  3. Profilering van jouw opleiding: Waarom moeten studiekiezers voor deze opleiding kiezen? In dit hoofdstuk leer je duidelijke keuzes te maken. Wie is je doelgroep? Wat zijn de sterke punten waarmee je de opleiding gaat profileren? Je verdiept je in het arbeidsmarktperspectief van de opleiding en je verkent hoe deze opleiding zich verhoudt tot overlappende opleidingen.
  4. De opbouw en structuur van jouw verhaal: Hoe kom je vervolgens tot een aansprekend voorlichtingsverhaal? Waarmee open je, hoe maak je verbinding met je publiek? Wat mag niet ontbreken in je verhaal? We introduceren het zandlopersmodel waarmee je jouw verhaal op een logische manier structureert.
  5. Een krachtig verhaal: Voorlichting is mensenwerk. Jij als boodschapper hebt een belangrijke impact op het overdragen van de boodschap. In dit laatste hoofdstuk delen we een aantal tips & tricks om je verhaal krachtig en enthousiast te brengen, op een manier die bij jou past.

In elk hoofdstuk wisselen we theorie en praktische voorbeelden af, en sluiten we af met een aantal toetsvragen. Rode draad door de hele cursus is een werkblad waarmee je nieuwe voorlichtingsverhaal direct vorm krijgt.

Hoe lang duurt de cursus?

De cursus doorloop je in eigen tijd en tempo. Het bekijken van alle lessen en video’s duurt circa anderhalf uur. Met de opdrachten ben je aanvullend het dubbele kwijt.
Je kunt de hoofdstukken ook los van elkaar volgen, bijvoorbeeld in vijf onderdelen van elk 20 à 30 minuten. Verder kun je onderdelen uit de cursus onbeperkt 24/7 terugkijken.

Startdata en locaties

  • Online€ 195excl. BTW