In deze eerste module voeren we gezamenlijk een verkenning van onderwijskundige en leerpsychologische theorieën uit. Dit is de basis voor het kader dat je om jouw onderwijsinnovatie (idee) zet. We gaan het vraagstuk verkennen. Wat is er aan de hand? Is het een verandervraagstuk? Welke theorieën horen hierbij? Welke impact kun je realiseren met de onderwijsinnovatie? Je kijkt op een afstand naar de onderwijsinnovatie, je analyseert en krijgt zo een concreet beeld van het onderwijskundige verandervraagstuk.
]]>
Programma
In deze module begin je aan een proces van systematische verandering in je eigen praktijkcontext. Dit doen we door je kennis en inzicht in onderwijskundige en leerpsychologische concepten te verdiepen. Je leert om concepten te verbinden aan de ontwikkelingen en innovaties in je eigen praktijk door onderwijsontwerpen te ontwikkelen. Daarnaast leren we je hoe je op een analytische manier je innovatievraagstuk kunt formuleren. Je leert uitdagende vragen te stellen, verschillende perspectieven binnen het vraagstuk te bekijken en je stakeholders hierin mee te nemen.De eerste weken van de module richten zich op theoretische kennis en onderwijsontwerp. Vervolgens wordt in de onderzoekswerkplaats de verbinding gelegd met je praktijk. In de laatste weken van de module scherp je jouw eigen innovatievraagstuk verder aan. Tijdens de gehele module, en zeker ook in de volgende modules, werk en leer je intensief samen met je mededeelnemers. Het doel is dat je niet alleen de huidige ontwikkelingen beter kunt kaderen (op basis van onderzoek), maar ook toekomstige innovaties en andere ontwikkelingen beter kunt begrijpen, ontwerpen en evalueren.Gedurende de module werken we samen met Wina Smeek, lector Societal Impact Design. "Verbind mensen en ideeën, maak gebruik van de collectieve kennis en ga samen aan de slag (Köppchen, Bertrand, & Smeenk, 2020).
]]>
Resultaat
In het eindproduct lever je een analyse van je eigen context waarin je je richt op een specifiek innovatievraagstuk: iets wat je samen met je collega’s wilt verbeteren in je praktijkcontext. Deze verkenning vormt de basis voor de veranderstrategie die je in de volgende module zult starten. In dit eindproduct reflecteer je op je eigen ontwikkeling en laat je zien hoe je de feedback van je docenten, mededeelnemers en collega’s in de praktijk toepast.
Deze module maakt deel uit van een volledige masteropleiding Leren en Innoveren van Hogeschool Inholland.
Leeruitkomsten
Onze leeruitkomsten beschrijven het eindniveau dat jij moet weten, begrijpen en/of toepassen om de module Verkenning innovatievraagstuk succesvol af te ronden.
- Je definieert een onderwijskundig innovatievraagstuk in jouw eigen praktijkcontext en beargumenteert deze definiëring op basis van onderwijskundige en leerpsychologische (wetenschappelijke) en maatschappelijke ontwikkelingen en theorieën.
- Je beargumenteert daarnaast navolgbaar de urgentie van het onderwijskundig innovatievraagstuk voor de betrokken stakeholders op basis van een analyse van methodisch verzamelde data in de praktijkcontext.
- Je maakt het onderwijskundig vraagstuk en de urgentie daarvan voor collega’s in de praktijkcontext inzichtelijk in, bij die praktijkcontext passende, professionele taal en visualisatie.
- Je identificeert daarbij de randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om een verandertraject in te zetten ten aanzien van het onderwijskundig vraagstuk.
- Je reflecteert systematisch, aan de hand van de rollen van de master leren en innoveren, op de professionele ontwikkeling die het inzetten van een verandertraject rondom het onderwijskundig innovatietraject vraagt.
Waardepapier
Bij het positief afronden van deze module ontvang je een Microcredential. Deze vraag je aan via Edubadges (SURF), het platform voor digitale certificaten voor het Nederlands onderwijs. Hier worden aan deelnemers een bewijs van opgedane kennis en vaardigheden verstrekt. Ook ontvang je een certificaat van Inholland Academy. Met dit certificaat kun je toegang krijgen tot de volledige masteropleiding.
]]>
Toelating
De modules van deze master zijn er voor iedereen die bij een organisatie werkt waar leren en veranderen centraal staan. Voor ambitieuze onderwijsprofessionals, binnen en buiten schoolorganisaties. Zoals HRM’ers en HRD’ers, onderwijsadviseurs en zelfstandig adviseurs (zzp’ers) in alle sectoren waar onderwijs een belangrijke rol speelt. De modules van deze master zijn er ook voor docenten in het po, vo, mbo, hbo en wo.
De modules van de Master Leren en Innoveren sluiten aan bij ambitieuze professionals die:
- in hun eigen onderwijspraktijk- of organisatie duurzame veranderingen willen realiseren aan de hand van een onderwijskundig verandervraagstuk;
- hierbij praktijkgericht onderzoek willen doen op het gebied van leren en innoveren om de verandering goed te onderbouwen;
- veranderkunde vanuit de theorie gelijk in de praktijk willen brengen en ermee aan de slag gaan;
- zich professioneel en persoonlijk verder willen ontwikkelen en;
- willen leren van en met elkaar.
Toelatingseisen modules Master Leren en Innoveren
Wil je deze module volgen, dan geldt er een aantal toelatingseisen:
- Je beschikt over een afgeronde hbo-bacheloropleiding en hebt enige werkervaring in leren en ontwikkelen, bijvoorbeeld in het onderwijs (primair/voortgezet/mbo/hbo), in een onderwijsomgeving binnen een organisatie, in een HRM-of HRD omgeving of als zelfstandig adviseur.
- Je hebt de motivatie en ambitie om professioneel en persoonlijk te groeien en je te ontwikkelen tot specialist op het gebied van leren en innoveren.
- Je beschikt over voldoende tijd om de modules te combineren met je werk. De module vraagt zo’n 15 tot 20 studie-uren per week. Deze uren bestaan uit het voorbereiden en bijwonen van de lesdag, het samenwerken met collega’s aan het vraagstuk in de praktijk, het maken van opdrachten en peerfeedback geven aan medestudenten.
- Vanuit je werkplek ben je vrij om praktische opdrachten uit te voeren en je wordt daarin gefaciliteerd en ondersteund door je leidinggevende en/of andere directe collega’s in je team. De basis voor de Master Leren en Innoveren is de eigen onderwijspraktijk. Ook voor zelfstandig adviseurs is dit de basis.
- Je hebt voldoende beheersing van de Engelse taal om Engelstalige literatuur te kunnen bestuderen.
- Kennismakingsgesprek – ontmoeten en verwachtingen in beeld brengen We voeren met alle geïnteresseerden een kennismakingsgesprek. We kijken naar je werkervaring en -omgeving, vraagstukken, veranderbekwaamheid, positie in het team, ambitie en motivatie.
]]>