Verdiepingstraining ‘Inclusief werken als teamwork!’

Omschrijving

Deze driedaagse training bouwt voort op de drie pijlers van de basistraining: visieontwikkeling,
competentieontwikkeling en professionele rolontwikkeling ten aanzien van diversiteit en sociale
inclusie. Aan de hand van de (inter)nationaal beproefde instrumenten van de methodiek
‘Permanent leren als team’ werk je gericht aan:
1. het versterken van participatie en respectvolle communicatie in je team – o.a. via het
instrument Contract van de lerende organisatie;
2. het stimuleren van zelfreflectie, teamreflectie en kritische reflectie over je eigen
handelen en dat van je team – o.a. via de instrumenten Werken met een maatje en Kritische
vragen stellen;
3. het begeleiden van praktijkthema’s als meertaligheid, partnerschap met families of
collegiale samenwerking in het team – o.a. via de instrumenten Context van het kindercentrum,
het Leerdagboek en de Persoonlijke uitdaging.

Na afloop

  • kun je actief luisteren in je team stimuleren; de kernkwaliteiten van teamleden versterken;
    teamafspraken begeleiden om collegialiteit en respectvol met elkaar omgaan te bevorderen;
  • heb je geleerd samen met een maatje te reflecteren en elkaar te coachen; emoties
    bespreekbaar te maken en te hanteren; kritische vragen in teamverband te stellen door de
    inzet van een drie-stappen-reflectiemethodiek;
  • ben je in staat om aan een zelfgekozen pedagogisch aspect te werken, en de eerste stappen van een plan van aanpak te begeleiden, om duurzaam inclusief kwaliteitsbeleid met aandacht voor diversiteit te stimuleren. Dit in afstemming met je team, kindercentrum, IKC of lerend netwerk.

Overig

  • De kosten van deze training zijn vrijgesteld van btw.
  • Deze training is geschikt voor:
    – pedagogisch coaches, kwaliteitsmedewerkers en managers;
    – deelnemers die de basistraining gevolgd hebben;
    – Voor in company en lerende netwerken is het ook mogelijk om een driedaags
    trainingstraject op te zetten met een combinatie van onderdelen uit de basis- en
    verdiepingstraining.

Werkwijze

De training is praktisch en interactief van opzet, theorie en praktijkgerichte reflectieopdrachten wisselen
elkaar af, met inzet van casussen, methodiekoefeningen en videomateriaal.

Materialen

In zowel de basis als de verdiepingstraining werken we met een reader.
In de verdiepingstraining gebruiken we de instrumenten van de methodiek ‘Permanent leren als
team’, gepubliceerd in: Permanent leren. Van zelfreflectie naar teamreflectie (Van Keulen en Del Barrio
Saiz, 2010). De methodiek is geïmplementeerd in diverse kindercentra in Nederland, en is verplichte
literatuur en stagepraktijk voor Bachelor Pedagogisch (Management) programma’s in Nederland en
België.