Herken je je in deze uitspraken?
- Onze resultaten bij begrijpend lezen staan onder druk en we willen deze resultaten verbeteren.
- We zijn op zoek naar nieuw aanbod/een nieuwe methode voor begrijpend lezen.
- We willen begrijpend lezen graag integreren met taal/wereldoriëntatie.
- We willen de vaardigheden en competenties van onze leraren versterken zodat ze beter begrijpend lees- en luisteronderwijs kunnen verzorgen.
- Onze leerlingen zijn niet gemotiveerd om te lezen.
- We willen de basis van begrijpend lezen beter neerzetten en de vaardigheden van onze leraren in het verzorgen van begrijpend luisteren in groep 1-4 versterken.
Inhoud & werkzaamheden
Dit traject bestaat in basis uit drie of vier scholingsbijeenkomsten (dagdelen), waarbij we het proces vanuit de praktijk aansturen door een stuur- of werkgroep te ondersteunen. Deze groep wordt tussentijds begeleid door de adviseur.
Dit traject kan worden aangevuld met bouwstenen zoals observaties of videoconsultatie.
Onderwerpen
Enkele onderwerpen die in de bijeenkomsten aan bod komen:
- wat doet ertoe bij goed onderwijs in begrijpend lezen en begrijpend luisteren;
- kansen verkennen tot integratie van begrijpend lezen met taal, stellen, mondelinge taalvaardigheid en wereldoriëntatie;
- verkennen welke aanpak of methode bij het team past;
- kritisch omgaan met je methode en verantwoorde keuzes maken;
- kennis van de leerlijn;
- werken met leesdoelen / tekstgerichte vragen;
- activerende werkvormen om interactie te creëren;
- aandacht voor model-leren en het GRRIM-model;
- aantekeningen leren maken;
- summatief en formatief toetsen / een kwalitatieve analyse maken;
- differentiatie.
Uiteraard kunnen deze onderwerpen worden aangevuld of aangepast op basis van specifieke vragen. Alle onderwerpen worden aangeboden in een mix van kennisoverdracht, praktische werkvormen, uitwisseling van kennis en ervaring tussen leerkrachten, praktische werkmomenten, voorbeeldlessen.
Bedoeling en inzet
van werkgroep/stuurgroep/PLG:
- een relevante afvaardiging (in functies, bouwen, ervaring) van de school;
- meestal drie tot vijf afstemmingsoverleggen met de adviseur (eventueel online);
- samen het traject concreet vormgeven en afstemmen op wat er leeft en speelt binnen de school, zodat hiermee rekening kan worden gehouden tijdens het volgende scholingsmoment;
- verantwoordelijkheid dragen voor het vastleggen van gemaakte schoolafspraken in bijvoorbeeld een kwaliteitskaart, zodat deze geborgd worden.
Het laatste overleg is altijd een borgingsoverleg: wat is in het nieuwe jaar nodig om de bereikte resultaten vast te houden en een vaste plek te geven binnen de school? Verder kan een vervolgtraject nodig of wenselijk zijn.
Opbrengsten
Tijdens de intake bepalen we samen met de school de gewenste opbrengsten. Hierbij kun je denken aan:
- komen tot een passend nieuw aanbod/een passende methode;
- een gekozen methode implementeren;
- leerkrachtvaardigheden versterken;
- leeropbrengsten verhogen;
- een doorgaande lijn creëren van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen;
- gemaakte schoolafspraken borgen.
Andere (optionele) bouwstenen
Elke ontwikkeltraject wordt afgestemd op de context en specifieke (ontwikkel)behoeften van de school. Op basis van een intakegesprek ontwerpen we een passend aanbod, dat kan bestaan uit diverse bouwstenen. Net zoals bij het bouwen met LEGO, kunnen bouwstenen worden samengevoegd en aangepast om daarmee passende en duurzame interventies en leerervaringen te creëren. Met de inzet van de juiste bouwstenen kunnen we het leren activeren en de opbrengsten optimaliseren.
- Observatie/video-consultaties
- Doorgaande lijn groep 1-2-3 en 4-8