Praktisch werken met woorden…
Woordenschat is de basis voor communicatie en de basis voor leren en daarmee voor schoolsucces. We gaan praktisch aan de slag met vorm en inhoud van woordenschatonderwijs. Je leert kritisch woorden selecteren en deze actuele woorden op een creatieve manier een plek geven in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Resultaat
Je kunt het woordenschat in jouw groep en op jouw school een krachtige impuls geven resulterend in positieve effecten voor het begrijpend lezen en luisteren. De kracht van de bijeenkomsten zit tevens in de onderlinge uitwisseling van good practice door medecursisten.
Hoe werkt het
In een drietal bijeenkomsten richten we ons op de volgende onderdelen:
- Woordenschat, theoretisch kader, de 4 taktDe cursisten krijgen een theoretische achtergrond, gericht op wat werkt en wat er toe doet in de praktijk.
- Woordselectie, woordclusters, grafische modellenIn deze bijeenkomst gaan we praktisch aan het werk met didactische structuren en werkvormen. De cursisten gaan aan het werk met een lesopzet, de semantisering en de inrichting van een taalrijke omgeving.
- Consolideeroefeningen, materialen en mogelijkheden, activerende en coöperatieve werkvormen rondom woordenschatIn de laatste bijeenkomst besteden we aandacht aan diverse consolideeroefeningen voor de verschillende leerjaren. We verzamelen bouwstenen voor het vormgeven van een doorgaande lijn voor woordenschatonderwijs in de school en de stappen die daarvoor gezet moeten worden. Tevens worden allerlei materialen en digitale mogelijkheden aangedragen voor het vormgeven van eigen lessen.
Voor wie
Leerkrachten van groep 1 t/m 8, schoolteams, Netwerk van scholen.
Trainer
Brenda Kokje: senior onderwijsadviseur en taalspecialist van Bureau Meesterschap. Deskundig op het gebied van taal-leesonderwijs. Brenda heeft ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, directeur basisonderwijs en beleidsmedewerker onderwijskwaliteit.