Een kwart van de startende docenten verlaat binnen twee jaar het onderwijs. Voor deze docenten is de voornaamste reden dat zij zich onvoldoende begeleid hebben gevoeld. Hun vertrek uit het onderwijs is niet slechts vervelend voor de vertrekkende docent zelf, maar het zorgt ook voor een flinke kostenpost voor de school, aangezien deze de gedane investering kwijt is, tijdelijke vervanging moet regelen, een nieuwe docent moet werven en selecteren en deze weer moet inwerken. Zowel de startende docent als ook de school hebben er daarom alle belang bij dat een startende docent zich voldoende begeleid voelt.
Mogelijke leerdoelen
- Zorgen voor een positief klassenklimaat
- Zorgen voor flow in de klas
- Lichaamstaal effectief inzetten
- Stemgebruik effectief inzetten
- Een goede balans behouden tussen werk en privé
- Eventueel perfectionisme in toom houden
- Rekening houden met het verschil tussen kloktijd en beleefde tijd
- Bewust pauzes nemen
- Het verdelen van de eigen energie
- Prioriteiten stellen
- Gebruikmaken van een prioriteitenmatrix
- De eigen grenzen bewaken
- Nee zeggen
- Gebruikmaken van de ondersteuning vanuit school
- Tijdig om hulp vragen
- Leren van de ervaring van collega’s
- Effectief administreren
- Effectief vergaderen
- Effectief surveilleren
- Effectief nakijken
- … en nog veel meer…