Training Lastige klassengesprekken voeren

Het kan nog best een uitdaging zijn om klassengesprekken te voeren op een wijze die zowel effectief als ook veilig en prettig is voor alle betrokkenen. Dit geldt in het bijzonder voor lastige onderwerpen, zoals omgangsvormen, pesten, vooroordelen, radicale ideeën, complottheorieën, social media, seksuele ontwikkeling, religie et cetera. In het bijzonder in de context van het burgerschapsonderwijs bestaat er een groeiende behoefte om klassikale gesprekken te kunnen voeren over maatschappelijk gevoelige thema’s, zoals racisme, antisemitisme, homofobie, stikstof, seksualiteit en dergelijke. Dat worden ook wel schurende gesprekken genoemd. Onze workshop voorziet hierin door bij wijze van maatwerk aan te sluiten bij de specifieke situatie op uw school. Hierbij hanteren we de kwaliteitsnormen van het Expertisepunt Burgerschap, zoals vereist is voor de hiervoor te verkrijgen subsidie.

Het doel van een klassengesprek is om zoveel mogelijk leerlingen voor zichzelf te laten vaststellen dat het onderwerp vanuit verschillende perspectieven kan worden bekeken en er door verschillende mensen verschillend over kan worden gedacht omwille waarvan het een evenwichtige bespreking verdiende waardoor zij een eigen genuanceerde mening hebben kunnen vormen.

Nog voordat je met een groep een klassengesprek voert over een onderwerp waarover de meningen nogal uiteen kunnen lopen, doe je er goed aan om deze groep eerst goed om te leren gaan met meningen. Tijdens de workshop vangen we daarom aan met een werkvorm waarmee je leerlingen kunt leren hoe ze op een constructieve manier hun eigen mening kunnen vormen terwijl ze eveneens nadenken over de mening van een ander. Dit stimuleert hun denken, zet aan tot zelfreflectie, bevordert wederzijds begrip en legt de basis voor een eerlijke bespreking in een sociaal veilige sfeer.

Vervolgens volgen we een gespreksstructuur die leidt tot de grootste opbrengst. Daarbij gaan we uit van het worst-case scenario waarbij een polariserend onderwerp wordt besproken met een gepolariseerde klas, omdat we in die context het gemakkelijkst kunnen zien welke veiligheidsmaatregelen er allemaal getroffen zouden kunnen worden. In de praktijk zal het niet zo pittig zijn als waar wij ons op voorbereiden, zodat verschillende veiligheidsmaatregelen niet ingezet hoeven te worden. Het is echter beter om goed beslagen ten ijs te komen met een goedgevulde gereedschapskist waar je in de praktijk slechts een deel van gebruikt, dan dat je in een pittig klassengesprek belandt waar je het gereedschap niet voor hebt.

Het doel van een klassengesprek is om zoveel mogelijk leerlingen voor zichzelf te laten vaststellen dat het onderwerp vanuit verschillende perspectieven kan worden bekeken en er door verschillende mensen verschillend over kan worden gedacht omwille waarvan het een evenwichtige bespreking verdiende waardoor zij een eigen genuanceerde mening hebben kunnen vormen.

Nog voordat je met een groep een klassengesprek voert over een onderwerp waarover de meningen nogal uiteen kunnen lopen, doe je er goed aan om deze groep eerst goed om te leren gaan met meningen. Tijdens de workshop vangen we daarom aan met een werkvorm waarmee je leerlingen kunt leren hoe ze op een constructieve manier hun eigen mening kunnen vormen terwijl ze eveneens nadenken over de mening van een ander. Dit stimuleert hun denken, zet aan tot zelfreflectie, bevordert wederzijds begrip en legt de basis voor een eerlijke bespreking in een sociaal veilige sfeer.

Vervolgens volgen we een gespreksstructuur die leidt tot de grootste opbrengst. Daarbij gaan we uit van het worst-case scenario waarbij een polariserend onderwerp wordt besproken met een gepolariseerde klas, omdat we in die context het gemakkelijkst kunnen zien welke veiligheidsmaatregelen er allemaal getroffen zouden kunnen worden. In de praktijk zal het niet zo pittig zijn als waar wij ons op voorbereiden, zodat verschillende veiligheidsmaatregelen niet ingezet hoeven te worden. Het is echter beter om goed beslagen ten ijs te komen met een goedgevulde gereedschapskist waar je in de praktijk slechts een deel van gebruikt, dan dat je in een pittig klassengesprek belandt waar je het gereedschap niet voor hebt.

Uiteindelijk sluiten we af met een echt klassengesprek die door een deelnemer wordt begeleid. Tijdens de daaraan voorgaande oefeningen bereiden alle deelnemers hier zich op voor, zodat elke deelnemer zowel de rol van docent als ook de rol van een leerling goed beheerst.

De deelnemers gaan aan de slag met hun persoonlijke ervaringen en uitdagingen, zodat al het geleerde direct toepasbaar is in de eigen lespraktijk. De inhoud van de workshop “Lastige klassengesprekken voeren” wordt daarom vastgesteld in overeenstemming met de wensen van de school en de eigen ervaringen en leerwensen van de deelnemers. Vanwege dit maatwerk zal de uiteindelijke inhoud altijd uniek zijn, maar ter inspiratie zou kunnen worden gedacht aan de onderstaande leerdoelen.

Mogelijke leerdoelen

  • Een coachende houding aannemen
  • Zorgen voor een veilige sfeer
  • Het gespreksproces begeleiden
  • Een effectief klassengesprek opzetten
  • Een klassengesprek voeren
  • De meest belangrijke gespreksregels
  • Een eerlijke bespreking
  • Wederzijds begrip bevorderen
  • Motiveren tot deelname aan het klassengesprek
  • Denken stimuleren
  • Aanzetten tot zelfreflectie
  • Empathie bevorderen
  • De sfeer bewaken
  • De sociale veiligheid bewaken
  • Uiteenlopende gesprekstechnieken
  • De regie behouden
  • Omgaan met weerstand
  • Omgaan met ontkenning
  • Iedereen aan de beurt kunnen laten komen
  • Actief luisteren
  • Verbaal volgen
  • Samenvatten
  • Doorvragen
  • Stiltes gebruiken
  • … en nog veel meer…

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg€ 49Vanaf € 49 per deelnemer