- Basistraining ‘Inclusief werken voor pedagogisch coaches en medewerkers’
- Verdiepingstraining ‘Inclusief werken als teamwork!’
Diversiteit in voorzieningen voor Jonge Kinderen is een feit. Pedagogisch medewerkers, leerkrachten en begeleiders werken met en voor diverse kinderen, families en collega’s in een complexe en diverse omgeving. Dit vereist professionele competenties en een duidelijke visie, om van elkaar en met elkaar te leren, elkaar te leren kennen én vertrouwen, samenwerken.
In de basis- en verdiepingstraining Diversiteit en gelijkwaardigheid leren pedagogisch medewerkers en hun begeleiders, leerkrachten en opleiders op een professionele en inspirerende manier verbondenheid te creëren en sociale inclusie te stimuleren.
Het leertraject steunt op drie pijlers:
- Visieontwikkeling: je werkt gericht aan het je eigen maken van kennis, visie en doelstellingen ten aanzien van inclusief werken: diversiteit en gelijkwaardigheid;
- Competentieontwikkeling: je werkt aan eigen praktijkcasussen en dilemma’s in de praktijk, en je ontwikkelt en stimuleert competenties met aandacht voor diversiteit en sociale inclusie;
- Kwaliteitsbeleid stimuleren: je leert het werken aan sociale inclusie en beproefde methodieken in je eigen organisatie toe te passen en in beleid om te zetten.
In deze training geldt als uitgangspunt: het waarderen en benutten van diversiteit bevordert de kwaliteit in voorzieningen voor jonge kinderen, én stimuleert gelijkwaardigheid, gelijke kansen en vertrouwen tussen kinderen, families en collega’s. De training sluit aan bij Samen Verschillend. Pedagogisch kader diversiteit in kindercentra 0 -13 jaar, en maakt gebruik van filmmateriaal en diverse methodieken, o.a. Permanent leren als team en Van botsingen kun je leren.