Thematiseren: werken zonder methode

Veel leerkrachten in groep 1-2 lopen tegen de methode aan of willen zelf (weer) hun aanbod vormgeven. Hiervoor kan je werken met een eigen thema of een stap verder gaan: thematiseren.

Van werken met een thema naar thematiseren. Dit is een actief en dynamisch proces waarin de kinderen zich oriënteren op en verkennen van de wereld, met als doel deze te leren kennen en te begrijpen.

Je werkt hier vanuit het perspectief van de kinderen en maakt verbinding met de echte wereld.

RAPPEL kan het team begeleiden in het thematiseren van het onderwijs. In een kennismakingsworkshop of begeleidingstraject leer je welke stappen je kan zetten om een goed thema te ontwerpen dat aansluit bij de ontwikkelbehoefte van de kinderen en voldoet aan de SLO doelen.

In het begeleidingstraject leer je werken met de onderstaande stappen om te komen tot thematiseren.

  • Stap 1: Voorbereiding
  • Stap 2: Oriëntatie; met de kinderen het thema opbouwen
  • Stap 3: Binnen het thema spelen, uitvoeren, onderzoeken, werken, bijstellen en aanpassen
  • Stap 4: Afronden

De begeleiding is op maat. Aan de hand van een intake, wordt de begeleiding qua duur en inhoud geheel op jullie wensen gemaakt.

De deelnemers ontvangen een door RAPPEL uitgegeven bewijs van deelname.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Functiegroepen