Door de schoolsluiting ten gevolge van corona is er sprake van leerverlies, met name voor leerlingen met een lage sociaaleconomische status en/of met een niet-westerse migratie-achtergrond op de gebieden taal en rekenen. Eén van de effectief bewezen aanpakken voor het reduceren van leerverlies en leerlingen een leerspurt te laten maken is tutoring. Om hier succesvol in te zijn, moet een tutor bepaalde technieken toepassen. In deze training leren onderwijsassistenten, maar ook leraarondersteuners en andere onderwijsprofessionals die met kleine groepen leerlingen werken, tutorgroepen leiden en effectieve technieken toepassen.
Wat kun je straks?
Vanuit het lectoraat Vernieuwend onderwijs is in samenwerking met onderwijskundigen, taal- en rekenspecialisten de training Talentvol Tutorschap ontwikkeld. De cursus is bedoeld voor onderwijsassistenten en/of tutoren die werken met kleine groepjes kinderen. Deelnemers krijgen (opnieuw) inzicht in een set vaardigheden om leerlingen te helpen in hun ontwikkeling.
Inhoud
De cursus focust zich op vier pijlers: de werking van het geheugen, het toepassen van EDI-technieken, motivatie bij leerlingen en vakspecifiek didactische kennis op rekenen en taal. We gaan voor veel ‘Oh ja!’ en ‘Zo zit dat dus’-momenten. Hierin worden concrete handvatten geboden voor het effectief ondersteunen van leerlingen.
• De bijeenkomsten vinden plaats met tutoren van de deelnemende school.
• Iedere bijeenkomst resulteert in een nieuwe set vaardigheden/inzichten, waarmee de weken daarna doelbewust geoefend kan worden.
• Na afloop van iedere bijeenkomst oefen je met opdrachten gericht op wie jij bent als tutor en hoe je praktisch gezien een effectief tutorprogramma op kunt stellen.
• Binnen de groep wordt gewerkt met een buddysysteem. Hierbij worden tutoren aan elkaar gekoppeld om elkaar te ondersteunen, inspireren en van elkaar te leren.
• In overleg met de opdrachtgever wordt gekeken wanneer en hoe vaak samen wordt gekomen. Ook wordt gewerkt aan community-vorming, zodat de tutoren elkaar ook na de training blijven vinden/ondersteunen.
Tutoring
Tutoring vindt plaats in kleine groepen (maximaal zes leerlingen). Samen met de school worden de leerling-groepen ingedeeld op basis van niveau en gedrag. Door de kleine setting is er uitgebreid aandacht voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Een goed tutorprogramma kan vijf maanden extra leergroei opleveren wanneer leerlingen een halfjaar tot een jaar intensieve begeleiding krijgen (Nickow, Oreopoulos, & Quan, 2020). Bijkomend voordeel is dat de klas tijdelijk wordt verkleind. Uit onderzoek blijkt dat dit leidt tot extra vooruitgang (Educationlab, 2020). Tutoring leidt dus tot een win-win situatie.
Goede tutoren geven leerlingen een steuntje in de rug precies en accelereren het leren. Het inzetten van onderwijsassistenten en leraarondersteuners blijkt, wanneer er ondersteuning is van de gekwalificeerde leerkracht en ze goed zijn getraind, even effectief als het inzetten van leerkrachten (Slavin et al., 2013; Sebieta, 2016).
Praktische informatie
Lesdagen en locatie
De cursus wordt als maatwerktraject aangeboden, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke wensen. Data en locatie worden in overleg vastgesteld.
Kosten
Variable bij maatwerktraject.
Toelating en aanmelden
Toelating
Onderwijsassistenten, leraarondersteuners en overige onderwijsprofessionals die met kleine groepen leerlingen werken.
Aanmelden
Voor meer inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met:
Symen van der Zee
s.vanderzee@saxion.nl
Voor algemene informatie kun je contact opnemen met:
Bernadette Rijpma, projectcoördinatie Transfer
06 – 5718 9853
b.c.m.rijpma@saxion.nl