Taalassessor (Nederlands)

Wordt iedere student zo veel mogelijk op dezelfde wijze beoordeeld binnen de organisatie, op een valide en betrouwbare manier? Heb jij hetzelfde beeld bij A2/B1 als je collega? Hoe beoordelen taalassessoren taalprestaties in de Nederlandse taal zo objectief mogelijk? Tijdens deze training versterken de deelnemers op een interactieve manier hun competenties als Taalassessor NL.

Voor wie?

De training richt zich op taaldocenten Nederlands die betrokken zijn bij (praktijk)beoordelingen van kandidaten. Aantoonbare kennis en ervaring rondom het Referentiekader Nederlands is vereist.

Wat is het doel?

  • Je weet (weer) wat de regelgeving rond het examineren van Nederlands in het mbo inhoudt.
  • Je kent de verschillen van de relevante niveaubeschrijvingen van het referentiekader.
  • Je hebt als collega’s weer eenzelfde beeld van de taalniveaus.
  • Je bent je meer bewust van je valkuilen als taalassessor.
  • Je hebt geoefend met de rol van gespreksleider.

Wat ga je leren?

De deelnemers gaan aan de slag met voorbereidende opdrachten en tussentijdse opdrachten. Al dan niet met behulp van een Elektronische Leeromgeving (ELO). In de tweedaagse training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Het beoordelen van de Nederlands in het beroepsonderwijs.
  • De kaders en regelgeving rondom de examinering Nederlands in het mbo.
  • Het beoordelen van taalprestaties Nederlands (Schrijven, Spreken, Gesprekken voeren) aan de hand van het Referentiekader Nederlands in het mbo.
  • De valkuilen van de taalassessor.
  • Observeren aan de hand van de WACKER-methodiek.
  • Gespreksvaardigheden: stellen van open vragen, voeren van een gesprek in de doeltaal op niveau.

Hoe ga je aan de slag?

Tijdens de bijeenkomsten werken de deelnemers op een interactieve manier in groepen aan opdrachten op maat. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van producten van eigen
studenten. Indien mogelijk worden eigen studenten ingezet voor het oefenen met de mondelinge vaardigheden.

Keuzemogelijkheid:

Elektronische leeromgeving (ELO)

Op verzoek wordt er gewerkt via blended learning: deelnemers gaan via een ELO aan de slag met voorbereidende en tussentijdse huiswerkopdrachten. De ELO bevat ook een forum waarbij vragen en dilemma’s ingebracht kunnen worden. Het gebruik van de ELO stimuleert het tussentijds werken aan het gezamenlijk beoordelen. Deelnemers maken gebruik van het gezamenlijke platform en kunnen elkaar te allen tijde beoordelingen van studentproducten en hun vragen daarover aan elkaar en aan de trainer voorleggen. De trainer geeft feedback gedurende het proces om het maximale rendement uit de training te halen. De ELO is ook een aantal weken na de training nog toegankelijk voor de deelnemers en bevordert daarmee de follow up van de training.

Wat is de investering?

  • Tijdsinvestering: 2 dagen
  • Datum en locatie: in overleg
  • Kosten: € 4.500,- per groep
  • ELO: 450 euro per groep

Maatwerk: kosten afhankelijk van de keuzes die in overleg met u worden gemaakt.

Hoe ziet de afronding eruit?

  1. Evaluatie
    Na afloop evalueert de trainer met de deelnemers het leerproces en de opbrengst. De deelnemers vullen online een evaluatieformulier in. Een overzicht van alle evaluaties wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever.
  2. Bewijs van deelname
    Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, mits voldaan is aan het volgende: De deelnemer is 100% aanwezig geweest bij de fysieke bijeenkomsten.