Taal in spel

Training Taal en denken in spel

Zou je graag je taal- en speldoelen beter willen laten combineren? Wil je kinderen stimuleren om tijdens het spel meer met elkaar te praten? Welke slimme vragen kan je stellen in het spel om het denkproces en taal bij kinderen tijdens het spel aan te zetten?
Hoe kan je kinderen stimuleren tot doen-alsof spel waarin ze meer taal gaan gebruiken?
Hoe kan je bij het spelen bij hen aansluiten en het spel op een hoger plan tillen?
In deze training gaan we met deze kwesties aan de slag.

Jonge kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Voor deze ontwikkeling is het belangrijk dat het spel zich verdiept. Zo creëer je de kansen op fundamentele leerprocessen waarmee je op een heel natuurlijke manier aan taaldoelen kan werken. Bijvoorbeeld door het kind taal te ontlokken en actief aan het denken en praten te zetten of kinderen te laten nadenken over een ‘probleem’ tijdens het doen-alsof spel. Je rol als leerkracht bij het spel is daarbij heel belangrijk. Dat doe je niet alleen door de spelbegeleiding die je geeft tijdens het spel. Ook door een bewuste verbinding te maken met je thema en met verhalen en prentenboeken, door je keuze in materialen en door het inrichten van de hoeken. Er zijn veel manieren om door middel van spel in de hoeken op een heel natuurlijke manier aan doelen te werken.

Deze training biedt inzicht in alles wat je moet weten over het doelbewuster en op een passende manier werken aan taal en denken in spel.

Het geeft inzicht in de spel/taal en denkontwikkeling. Het verkent de spelbegeleidingsmogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Het laat zien hoe je (doen-alsof) spel op gang brengt. En hoe je tijdens spelbegeleiding denktaal aan kinderen ontlokt en hen uitdaagt meer interactie met elkaar te hebben.

Belangrijk daarbij zijn de fases van verkennen, verbinden en verrijken.

In deze bijeenkomst van 6 uur belichten we verschillende onderwerpen rond taal in spel. We leggen in de training een relatie met wat we weten uit recent onderzoek over taal in spel. Er wordt gewerkt met praktische opdrachten waarbij je aan de slag gaat met je eigen leervragen uit je werkpraktijk. Ook wordt er gewerkt met filmmateriaal en voorbeelden uit de praktijk.

Wat leer je?

  • Hoe de spelontwikkeling en de taal/denkontwikkeling verlopen
  • Wat het belang is van doen-alsof spel en sociaal spel voor taal
  • Hoe je kan kijken naar taal bij het spelende kind, dit kan duiden en er op een passende manier bij kan aansluiten
  • Hoe je themaspel en het werken met een prentenboek of ankerverhaal kan koppelen aan taal
  • Welke vormen van spelbegeleiding je kan inzetten bij taal-denken en met welk effect
  • Hoe je doen-alsof spel op gang kan brengenHoe je taal kan ontlokken bij ontdekspel en bij onderzoek
  • Hoe je de principes van verkennen, verbreden en verdiepen tijdens spel kan inzetten
  • Hoe je taal in spel met je begeleiding op een hoger plan tilt

Voor wie?

  • Professionals die met jonge kinderen werken in het basisonderwijs
  • Medewerkers bij een integraal kindcentrum (IKC) of kinderdagverblijf, die de taalontwikkeling van het jonge kind gericht willen stimuleren.

Te denken valt aan onderbouwleerkrachten, pedagogisch medewerkers, en pedagogisch coaches, maar ook aan intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, bouwcoördinatoren en taalcoördinatoren.

Wanneer en waar?

  • 22 september 2025, 10.00-16.00 uur.
  • CPS Amersfoort.

Startdata en locaties

  • Amersfoort 22 sep. 20251 bijeenkomst€ 450