Taalcoördinator

Taal; de sleutel tot succes

Kinderen die sterk zijn in taal behalen op school goede resultaten, niet alleen bij taal maar ook bij andere vakken. Wil jij een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het taalonderwijs op jouw school? En wil jij leren coachen en begeleiden? Verdiep je dan eens in de opleiding Taalcoördinator en maak de inhoudelijke vertaalslag van theorie naar praktijk!

Resultaat

In deze opleiding ontwikkel jij jezelf door middel van training, zelfstudie, intervisie en praktijkopdrachten tot taalcoördinator binnen jouw eigen school.

Inhoud/ onderdelen:

  • Per bijeenkomst ligt de focus op een bepaald taalaspect. Aan het eind van iedere bijeenkomst volgt een toepassing- c.q. praktijkopdracht. Hiermee wordt de link gelegd vanuit de theorie naar jouw eigen schoolpraktijk.
  • In de tweede helft van de opleiding kies je een ‘talig’ veranderonderwerp (het Meesterstuk) dat relevant is voor jouw eigen school. Het Meesterstuk moet leiden tot het certificaat Taalcoördinator Primair Onderwijs.

Hoe werkt het

De opleiding Taalcoördinator beslaat één schooljaar, verdeeld over twee studiedagen en zeven middagen. Naast deze contacturen wordt na iedere bijeenkomst een (soms meerdere) huiswerkopdracht(en) gegeven. De totale tijdsinvestering (inclusief zelfstudie) is circa 100 uren. De gemiddelde tijdsinvestering voor zelfstudie bedraagt circa 45 uur. De gemiddelde tijdsinvestering voor zelfstudie bedraagt circa 45 uur, meesterstuk circa 30-40 uur.

Als taalcoördinator ben je in staat de inhoudelijke vertaalslag te maken van de theorie naar de praktijk. Je hebt daarbij verschillende rollen; het ene moment ben je collega en het andere coach, taalexpert of coördinator. Gedurende de opleiding loop je tegen diverse vragen en dilemma’s aan, waar we oplossingsgericht mee aan de slag gaan. Daarnaast is er tijd en ruimte om samen met collega’s kennis en vaardigheden uit te wisselen en te delen.

Bij de start van de opleiding kun je jouw eigen wensen en leervragen inbrengen. Tijdens de bijeenkomsten komen kennis en vaardigheden afwisselend aan de orde; het theoretisch kader, relatie met het inspectiekader, praktijkrelevantie (opdrachten bespreken/uitwisselen), intervisie en eigen inbreng van cursisten.

De opleiding is op post-HBO niveau. Je wordt uitgedaagd en getraind om het taalonderwijs op jouw school te analyseren en ontwikkelpunten te formuleren ter verbetering van het taalonderwijs. Het vraagt een analytisch denkvermogen en je voert ‘onderzoek’ uit op jouw eigen school.

Voor wie

Leerkrachten die taalcoördinator willen worden of net in deze functie zijn gestart.

Trainer(s)

Brenda Kokje: Senior onderwijsadviseur en taalspecialist van Bureau Meesterschap. Deskundig op het gebied van taal-leesonderwijs. Brenda heeft ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, directeur basisonderwijs en beleidsmedewerker onderwijskwaliteit.

Startdata en locaties

  • Assen 15 sep. 20259 bijeenkomsten€ 2150