Een paar woorden kunnen het verschil maken tussen gehoord worden en verkeerd begrepen zijn. Tussen een verslag dat klopt en een document dat jarenlang een verkeerd beeld in stand houdt. In onze praktijk zien we hoe vaak taal – zonder dat iemand het zo bedoelt – een oordeel, aanname of verkeerd signaal meegeeft.
Een vraag als “Waarom koos je ervoor om niets te doen?” suggereert al dat iemand iets heeft laten liggen.
Een zin als “Het kind liet geen enkele emotie zien” klinkt feitelijk, maar kan betekenen dat de emotie niet herkend of gezien is.
En als er staat dat “het gedrag manipulatief is”, dan vergeten we vaak de vraag: waarom doet iemand dit? Welke andere verklaringen zijn mogelijk?
Wij leren je kijken en luisteren voorbij de oppervlakte van taal.
Voor wie?
Professionals: jeugdzorg, onderwijs, GGZ, gemeenten, samenwerkingsverbanden – iedereen die schrijft, rapporteert of gesprekken voert in complexe zorgtrajecten.
Ouders van kinderen in intensieve zorgtrajecten – om met meer grip en vertrouwen te reageren op wat over hen en hun kind wordt vastgelegd.
Wat levert deze training op?
Voor professionals:
- Je maakt verslagen die neutraler, preciezer en betrouwbaarder zijn.
- Je leert taal herkennen die onbedoeld stuurt of een oordeel bevat.
- Je versterkt het vertrouwen van cliënten door helder en zorgvuldig te formuleren.
Voor ouders:
- Je herkent woorden en zinnen die een verkeerd beeld scheppen.
- Je leert hoe je kunt reageren op rapporten en verslagen die niet kloppen met jouw beleving.
- Je ontdekt hoe je jouw verhaal krachtiger kunt neerzetten in gesprekken en stukken.
Onze unieke aanpak
Wij (Ingrid en Marjon) maken sinds 2020 deel uit van een internationale groep gedragsanalisten die gespecialiseerd is in micro-analyse van taal en gedrag. Waar onze collega’s vaak werken in defensie en risicobeoordeling, richten wij ons op kwetsbare contexten: jeugdzorg, voogdij, complexe hulpverlening en diagnostiek (waaronder autisme).
Onze kracht zit in communicatie op de minimillimeter: we kijken en luisteren niet alleen naar woorden, maar ook naar toon, ritme, stiltes en lichaamstaal. We onderzoeken:
- Wat wordt er letterlijk gezegd?
- Wat wordt er gesuggereerd?
- Welke aannames of oordelen zitten er verstopt?
- Sluit de formulering aan bij de bedoeling?
Waarom nu?
Omdat taal beslissingen vormt. In de zorg kan één zin het verschil maken voor hoe iemand gezien en behandeld wordt. Ouders en kinderen verdienen dat hun verhaal klopt. Professionals hebben woorden nodig die hun werk versterken in plaats van vertroebelen.
Praktisch
- Duur: 1 dag (met mogelijkheid tot verdiepingstrajecten).
- Locatie: Incompany of via losse inschrijving.
- Werkwijze: Gericht op jouw praktijk: we werken met eigen voorbeelden, casussen en stukken.