Systemisch Coachen voor Schoolleiders: Inzicht in Dynamieken binnen het Onderwijs
Als schoolleider heb je dagelijks te maken met complexe dynamieken binnen je team, je school en het bredere onderwijssysteem. In de Masterclass Systemisch Coachen ontwikkel je een systemische blik, waardoor je beter begrijpt hoe de context waarin iemand zich bevindt—zoals het team, de schoolcultuur en onderliggende patronen—invloed heeft op professionele en persoonlijke ontwikkeling. Dit perspectief helpt je om duurzame en impactvolle veranderingen te begeleiden binnen je organisatie.
Al het persoonlijke is universeel
Systemisch coachen maakt de verborgen structuren en dynamieken binnen een schoolorganisatie zichtbaar. Je leert kijken naar patronen in teams, de invloed van organisatiecultuur en de bredere onderwijscontext. Daarnaast krijg je inzicht in hoe familie- en culturele systemen doorwerken in gedrag en samenwerking. Door deze technieken toe te passen, kun je coachvragen effectiever benaderen, teamontwikkeling versterken en verandering binnen jouw school duurzaam begeleiden.
Deze masterclass is iets voor jou als schoolleider als je:
✅ Meer inzicht en vaardigheid wilt ontwikkelen in systemisch coachen om je teamleden en collega’s effectiever te begeleiden.
✅ Als schoolleider, intern begeleider of coachend leidinggevende de dynamieken binnen je team en schoolorganisatie beter wilt doorgronden.
✅ Zowel op persoonlijk als professioneel vlak wilt groeien door patronen en systemen binnen het onderwijs effectiever te herkennen en te beïnvloeden.
✅ Als trainer of docent systemisch wilt leren werken om groepsdynamiek en teamprocessen beter te begrijpen en te sturen.
✅ Je verder wilt bekwamen in systeembenadering om jouw schoolorganisatie toekomstbestendig en in lijn met haar doelstellingen te ontwikkelen.
Praktische informatie
In deze masterclass ga je zowel theoretisch als praktisch aan de slag met o.a. de volgende onderwerpen:
- Systemische perceptie
- Patronen herkennen en interventies
- Systeembenadering in de praktijk
- De coach als onderdeel van de relatie
- Triangulaties
- Persoonlijke versus professionele bias
- Het Genogram
- De kracht van circulair vragen
- Familie-, culturele- en organisatiesystemen
- Relationele systemen versus intra-psychische systemen
- Ambigue verlies en veerkracht
- Cognitie versus gevoelsuitdagingen
- (Tafel)opstellingen
- De balans en uitdagingen voor de schoolleider